top of page
  • ורד לב

ואזוספאזם ותסמונת רנו בהנקה

כאבים בשדיים הם בין הסיבות הנפוצות ביותר להפסקה מוקדמת של ההנקה, לכן יש לעשות מאמץ להבין מה

מקורם ואיך אפשר להקל על האם המניקה ולהפחיתם. בכל מצב בו אישה חווה כאבים בהקשר להנקה חשוב לערוך בדיקה יסודית ולמצוא את סיבת הכאב.


ישנם כאבים הקשורים להצמדה לא מספיק יעילה ועמוקה של התינוק לשד, הגורמת לחיכוך פיו בפטמות ולפציעתן. ישנו כאב שיכול לנבוע מגודש או מדלקת בשד. ישנו כאב שיכול להיגרם משלפוחית חלב, או מפטריה. ישנם כאבים הנובעים ממבנה הפה והלסת של התינוק.לפעמים במהלך בקיעת השיניים תינוק עשוי להכאיב במהלך ההנקה ואפשר לנסות להתמודד עם זה.אבחנה טובה מאפשרת למצוא את תכנית הפעולה המתאימה ביותר למצב ולאישה.


במאמר זה נרחיב על האפשרות של כאב הנגרם כתוצאה מואזוספאזם, הקשור או לא קשור לתופעת רנו.

ואזוספאזם - התכווצות כלי דם, היא תגובה טבעית של כלי הדם לפגיעה, שמטרתה מניעת דימום. 

תופעת רנו, או מחלת רנו Raynaud phenomenon היא מצב בו יש שינוי בצבע באיברים בקצות הגוף, כמו קצות אצבעות בידיים או ברגליים, אוזניים ואף. חשוב לדעת שתופעה זו יכולה להתרחש גם בפטמות.

שינויים אלה מתרחשים בעקבות התכווצות של כלי דם קטנים. לא כל ואזופאזם קשור למחלת רנו, אולם מי שסובלת מרנו נמצאת בסיכון מוגבר לסבול גם מואזוספאזם.


מי סובלת מוואזוספאזם בהנקה?

נשים שמתארות רגישות מיוחדת לקור, שינוי בתחושה, כאב או שינוי צבע בקצוות בכלל ובפטמות בפרט, עלולות לחוות את התופעה בזמן ההנקה, אך הדבר אינו מוגבל רק אליהן. 


איך זה בא לידי ביטוי?

נשים מתארות כאב חד, שמגיע בעיקר לקראת סוף ההנקה או מיד אחריה, או נוכח בין הנקות. לעיתים זה קורה גם במהלך חשיפה לקור, או שינוי מיקום ממקום חמים למקום קריר יותר, או בזמן גירוי חזק של הפטמה. במרבית המקרים אפשר להבחין בהלבנה של הפטמות בצמוד לכאב. זו יכולה להימשך דקות ספורות או מעבר לכך. בדרך כלל הכאב פוחת ואף פוסק כשהפטמה חוזרת לצבעה המקורי.


למה זה קורה?

הסיבה המיידית היא התכווצות כלי הדם הקטנים בקצות הגוף הרגישים לקור, לסטרס או לחבלה מקומית, כגון הואקום שפה התינוק יוצר בזמן ההנקה. הסימפטומים מופיעים כתוצאה מחשיפה לקור, לחץ, חולי או בהקשר למחלה אוטואימונית, כמו זאבת (לופוס) או סקלרודרמה (טרשת העור) וגם מחלות כמו פיברומיאלגיה, מחלות ראומטיות ועוד. ייתכן שלאסטרוגן יש תפקיד, מאחר והוא קשור לתגובת הגוף לקור, ובתקופות פוריות רמתו גבוהה יותר. זה מסביר למה נשים נוטות יותר לסבול מהתופעה הזו, לעומת גברים.


מה יכול לעזור?

  • חיבור והצמדה טובים לשד הם מפתח עבור מצבים רבים בהם מעורב כאב בהנקה. כדאי להקפיד על כך ובמידת הצורך לקבל עזרה בעניין.

  • במידה ויש פציעה בפטמות כדאי לטפל בה במהרה, בעזרת אנשי מקצוע מתחום ההנקה.

  • הימנעות מקור וגם חימום המקום על מנת להזרים למקום יותר דם, מה שעשוי לסייע בהרחבה של כלי הדם מהר יותר.כדאי לכסות את אזור השד כמה שיותר מהר לאחר הנקה. יש נשים שייעזרו בהנחת כריות חימום למיניהן, או במגע עדין או לחיצה עמוקה על אזור השד.

  • יש אמהות שעוזר להן לעסות בעדינות את השד כלפי הפטמה לאחר הנקה. גם מחמם וגם מזרים את הדם חזרה. אפשר דרך החולצה כדי שלא יהיה קר.

  • מציאת תנוחת הנקה נוחה, בה אפשר להרפות את פלג הגוף העליון בצורה המיטבית, עשויה לסייע במצב הזה.

  • אפשר להיעזר בטכניקות מגע פיזיות להרפיית שרירים ומתח בפלג הגוף העליון, בדיקור, או בטכניקות הרפייה והפחתת מתחים שמתאימה לאם.

  • הימנעות או הפחתה משמעותית בצריכת קפאין ועישון סיגריות - לחומרים אלה יכולה להיות השפעה על כיווץ כלי הדם.

  • יש נשים שנעזרות בתוספי תזונה וצמחים על מנת להיטיב עם מצבן.

  • ישנה גם אפשרות של טיפול תרופתי במקרים מסויימים, לגביה יש להיוועץ עם רופא באופן פרטני.

  • ככל שפה התינוק יגדל, והוא ילמד לשלוט טוב יותר במלאכת היניקה, הלחץ שיפעיל על הפטמה יקטן.


לסיכום

כל כאב במהלך ההנקה עשוי להיות בלתי נסבל ולפגוע בחוויית ההנקה ובנכונות להמשיך בה. אבחנה טובה תוביל לטיפול מיטבי והכרה בסיבת הכאב יכולה להקל על אמהות ולעזור להן להמשיך להניק בהתאם למטרות שלהן.


מקורות וקריאת המשך


נכתב על ידי ורד לב, דצמבר 2023


840 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page