top of page

עישון סיגריות והנקה

עישון ידוע כהרגל המזיק לבריאות, וההנקה ידועה כחיונית לבריאות האם והתינוק. מה לגבי הנקה אצל נשים מעשנות?

אשה מעשנת, האם מותר לעשן בהנקה?

אמהות מעשנות חוששות ממעבר של רעלים לחלב האם ותוהות מה עדיף - להמשיך או להפסיק להניק. התשובה ברורה: גם במקרה שהאמא מעשנת, עדיף להמשיך להניק מאשר לתת תמ״ל.


האם הרעלים מהסיגריות עוברים לחלב?

כשמעשנים־ות בקרבת התינוק־ת, ניקוטין וחומרים רעילים נוספים עוברים לתינוק־ת דרך העור, הבגדים, האוויר בחדר, הבל הפה, חלב האם ועוד. כלומר, גם ללא הנקה, יגרם נזק לתינוק־ת מעצם השהייה בסביבה מעשנת. בחלב האם נמצאים נוגדנים היכולים לספק הגנה חלקית לתינוקות מנזקי העישון, ותינוקות אלה זקוקות־ים לה במיוחד. למשל, הנקה מורידה סיכון לחלות במחלות בדרכי הנשימה העליונות, מה שחשוב לכלל התינוקות, ובמיוחד עבור אלו השוהות־ים בסביבת עשן סיגריות.


האם חלב אם של אמא מעשנת עדיין בריא?

לפי מחקרים, יתרונות ההנקה עולים על נזקי העישון. חשיבות חלב האם גבוהה והוכחה באינספור מחקרים. לכל תינוק־ת עדיף לינוק. גם כאשר האמא מעשנת, חלב האם שלה עשיר ביתרונות. ההנקה מעניקה הגנה עבור כלל התינוקות, כולל אלה הנמצאות־ים בסביבת מעשנות־ים. כך, גם האמא המעשנת, מספקת את התכונות הבריאותיות של חלב האם לתינוקה.


השפעת עישון סיגריות על החלב

עישון סיגריות עלול להשפיע על כמות החלב, ככל הנראה עקב השפעת הניקוטין על ההורמונים הקשורים בייצור החלב. העישון עלול גם להשפיע על רפלקס שחרור החלב ועיכוב בזרימת החלב. מחקרים מראים כי מניקות מעשנות מתחילות לשלב תמ"ל מוקדם יותר ממניקות שאינן מעשנות.

תינוקות של אמהות מניקות מעשנות סובלות־ים יותר מתופעות של קוליק, בעיות עיכול ובעיות נשימה למיניהן. חשוב להבין שנזקי העישון אינם עוברים רק בחלב, וההשלכות של עישון על התינוק־ת מגיעות גם ממעשנות־ים אחרים בקרבת התינוק־ת כמו בני־ות זוג, אורחות־ים וכדו'.


מניקה ומעשנת - מה תוכלי לעשות?

ישנה המלצה ברורה להפסיק לעשן, שתקפה לכל שלב בחיים. עבור אמהות שאינן יכולות להפסיק, מסיבות שונות, מומלץ להפחית את כמות הסיגריות באופן משמעותי - כמה שפחות סיגריות יותר טוב!

ישנם כמה אמצעי זהירות בהם אפשר לנקוט, כדי למזער את ההשפעה של העישון:

  • עישון הרחק מסביבת התינוק־ת, עדיף עשרה מטרים או יותר, עם עדיפות למקום פתוח.

  • החלפת בגדים לאחר העישון. אפשר להשתמש בבגד עליון הניתן להסרה (חולצה, ג'קט וכד').

  • רצוי לשטוף במים וסבון ידיים, פנים ופה לאחר העישון ולפני המפגש עם התינוק־ת.

  • עדיף לעשן לאחר ההנקה במקום לפניה.

  • ניתן לשקול שימוש בתחליפי עישון למיניהם. כדאי להתייעץ עם גורם מוסמך בעניין.


לאמהות מניקות מעשנות מומלץ לעקוב בתשומת לב אחר העלייה במשקל וההתפתחות של התינוקות שלהן. בגלל שהסכנה למוות בעריסה מוגברת ליד מעשנות-ים (גם כאשר העישון מחוץ לבית), מומלץ להכיר את ההנחיות למניעת מוות בעריסה (SIDS) ולהקפיד לקיים אותן בכל הנוגע לסידורי השינה בבית. חשוב להכיר את ההמלצות ואת ההנחיות ולנהוג בהתאם. שימו לב שלינה משותפת באותה המיטה אסורה במקרה של הורה מעשן־ת.


הנקה עשויה לעזור להפחית את הסיכוי שאמהות יחזרו לעשן לאחר הלידה. אצל הרבה אמהות, השינוי בחיים והמעבר לאמהות מסייע ביצירת מוטיבציה להפסקת העישון. לידיעתכן, קיימים ספרים בנושא גמילה מעישון, קבוצות תמיכה וסדנאות גמילה מעישון בקופות החולים.

אולי זה התירוץ לו את זקוקה?


לקריאת המשך ומקורות:

4,116 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page