top of page

התמודדות עם שביתת הנקה

שביתת הנקה היא מצב שבו התינוק מסרב לינוק לחלוטין או באופן חלקי, בפתאומיות. תיתכן שביתה חלקית שבה התינוק יסכים לינוק במועדים מסוימים. ברוב המקרים שביתת הנקה מתרחשת לפני גיל שנה ואינה חלק מתהליך גמילה טבעי.


אישה מניקה בחוץ בגן שעשועים
הנקה בגינת משחקים

שביתת הנקה עשויה לעורר מגוון רגשות אצל האם והתינוק, כמו: פחד, תסכול, דחיה ועוד. לרוב, ניתן להחזיר את התינוק להנקה תוך זמן קצר יחסית. כל עוד התינוק מסרב לינוק, חשוב להמשיך להזין אותו (עדיף בצורה שלא מתחרה בהנקה, עד כמה שאפשר) ולשמר את אספקת החלב.


ממה נגרמת שביתת הנקה?

בדרך כלל מצב זה בא בעקבות סיבות פיזיות או חוויה שהתינוק חווה, למשל: כאב פיזי כתוצאה ממחלה, אשפוז או בעיה רפואית, כגון: כאב אוזניים, כאב גרון או גודש באף, כאבי צמיחת שיניים או פטריה בפה, ולעיתים הוא פשוט לא מרגיש טוב. לפעמים הגורם הוא בהלה או קושי רגשי אחר שהתינוק מקשר להנקה, כגון אם התינוק בטעות הכאיב לאמא והיא אמרה ״איי״, או שהתינוק נבהל מרעש חזק בדיוק בזמן ההנקה. אולי זה כתוצאה ממעבר דירה או שהאמא התחילה עבודה חדשה. לפעמים הסיבה היא קרם גוף, בושם, דאודורנט או אבקת כביסה שהאמא משתמשת בהם ולפעמים, ירידה באספקת החלב או שינוי בטעם החלב. תינוק שלא ינק מספר ימים (למשל אם אמא נסעה לחופשה), עשוי לסרב לחזור ולינוק. סיבה אחרת לשביתה היא העדפת בקבוק על פני הנקה, כתוצאה מבקבוקים או מוצצים. חשוב להבין, שגם תינוקות ששילבו לאורך זמן הנקה ובקבוק ללא קושי, יכולים פתאום לפתח העדפת בקבוק.

לפעמים קשה לזהות מהו הגורם לשביתת ההנקה, אך היא עשויה להלחיץ.

האם זה אומר שהתינוק גומל את עצמו באופן טבעי? שהוא כבר לא זקוק להנקה?

אין בהכרח פירוש התנהגות זו שהתינוק גומל את עצמו או שאין לו יותר צורך בהנקה. גמילה טבעית מתרחשת בהדרגה ולאורך חודשים.


מה עושים כדי להחזיר את התינוק לינוק?

קודם כל, לא להתייאש! יש מה לעשות!

ראשית נרצה להחזיר לתינוק את תחושת הביטחון והניחום שיש בהנקה ובעצם השהייה על השד. נדרש פרק זמן מסוים לכך, לעיתים יום או יומיים ולפעמים קצת יותר. ידוע על שביתות שנמשכו מספר שבועות ובסופן התינוק חזר לינוק כרגיל.

ה"טריק" העיקרי הוא לשמור על מגע עור לעור: אמא ותינוק צמודים, כשאמא בחולצה פתוחה או בלעדיה וללא חזייה, והתינוק בלי חולצה.

הנה כמה רעיונות שאפשר להתנסות בהם:

  • לנסות להניק את התינוק בשינה: לעיתים יותר קל כאשר הוא מנומנם או בלילה.

  • להתנועע, לרקוד, לקפוץ, למשל על כדור פיזיו, ולשיר לתינוק כשהוא צמוד לגוף, אפשר במנשא.

  • לעשות אמבטיה משותפת, כשהדגש על כיף. אם התינוק מעוניין, אפשר להציע לו לינוק. אם נרתע, כנראה שזה עוד לא הזמן.

  • להחזיק על הכתף בתנוחת גרעפס, ולאפשר לו להחליק לאט לכיוון השד.

  • לא להציע לינוק בכלל במשך יום או יומיים, כדי לאפשר למה שקרה להתרחק, רק להתחבק עור-לעור.

אם אין סירוב מוחלט להנקה אפשר לנסות לערוך שינוי בסביבת ההנקה ושינוי בתנוחה:

  • להניק במקום אחר: כשמסתובבים, באוטו, בבית של חברים, בחוץ.

  • אם התינוק רגיל למוצץ, אפשר לנסות להפעיל את רפלקס המציצה עם מוצץ, ואז להחליף את המוצץ בשד.

  • לא ללחוץ על התינוק, להציע לו אבל לא להכריח אותו. לאפשר לו לקשר שוב תחושות טובות עם ההנקה.

נוסף על כך, כדאי לדבר עם התינוק, אפילו אם הוא קטן, ולהסביר לו כמה שמבינים את הקושי שלו, את הכאב או את הפחד, אם ידוע. ואם לא, אפשר להביע אמפתיה כללית.


דאגה לאספקת החלב

במקביל לניסיונות להרגיע את התינוק ולהפוך שוב את השד לסביבה ידידותית עבורו, חשוב לשמור על אספקת החלב באמצעות שאיבות. אם התינוק מתחת לגיל חצי שנה, רצוי לשאוב לפחות שמונה פעמים ביממה כדי לשמור על אספקת החלב שלך. אם התינוק מעל גיל חצי שנה, וכבר אוכל מזון מוצק, רצוי לשאוב בזמנים שהוא נהג לינוק.


תוך כמה זמן זה יחלוף?

סביר שתוך מספר ימים, אולם יש שביתות הנקה שנמשכו כמה שבועות.


ומה בינתיים?

תינוק שאינו אוכל עדיין מזון מוצק צריך להמשיך לאכול וחשוב להמשיך להזין אותו בחלב. אם השביתה מלאה, ובמיוחד אם היא נובעת מהעדפת בקבוק, עדיף להשלים בדרכים חלופיות ולא בבקבוק. אפשר להשתמש בכפית, במזרק, בטפטפת, בהאכלת אצבע עם צינורית, בכוס ועוד.

חשוב לשים לב שהתינוק ממשיך להרטיב 5-6 חיתולים ולא מתייבש.

אם מדובר בתינוק קצת יותר גדול, ואם השביתה היא קצרה או חלקית, אפשר לא להציע חלב שאוב/אחר. סביר שכשהתינוק יהיה מספיק רעב, או ירגיש מספיק טוב, הוא יחזור לינוק, ולרוב במצבים כאלה השביתה היא חלקית, כלומר הם "לוקחים שלוק" פה ושם, מספיק כדי לא להתייבש.


אפשר לנסות למנוע שביתות הנקה

התסכול של אמא שתינוקה אינו רוצה לינוק ממנה, קשה מאוד.

במקרים רבים אין כל אפשרות למנוע את שביתת ההנקה. אי אפשר לחזות מראש שכאב אוזניים, בהלה מרעש פתאומי או תקופת מתח במשפחה יגרמו לתינוק לשביתת הנקה.

לעומת זאת, שביתת הנקה בגלל העדפת בקבוק, היא משהו שיכול לקרות וניתן למנוע זאת מראש. הסביבה הרבה פעמים משדרת לנו שלתת בקבוק זה לא נורא, שאבא רוצה להשתתף בהאכלה, ולא לישון בלילה זה מאוד קשה (זה באמת קשה!), וההנקה תובענית, והתינוק צמוד לאמא כל הזמן, ועוד ועוד סיבות מדוע כדאי לתת בקבוק. אולם חשוב לדעת שלא כל התינוקות מסתדרים עם שילוב כזה ושעלולה להיווצר שביתת הנקה כתוצאה מהעדפת בקבוק.


ולכן, כדאי להשתמש בבקבוקים בתבונה, ורק במצבים בהם מרגישים שזה באמת הכרחי.

כמה המלצות בעת שימוש בבקבוק – שמישהו אחר, שאיננו אמא ינסה להאכיל את התינוק על ידי האכלה קצובה מבקבוק. אמא רק מיניקה – ככל שזה מתאפשר – ולא נותנת חלב באמצעים אחרים.

גם אם התינוק לא מרגיש טוב ולכן לא ינק מספר שעות, ברוב המקרים אין צורך במתן בקבוק.

עבור אבא שרוצה לעזור, יש המון דרכים ורעיונות. למשל, הוא יכול לתת לתינוק לישון עליו, ולאפשר לאמא זמן שינה איכותי. הוא יכול לקחת את התינוק לטיול במנשא. לעשות לתינוק אמבטיה. לשיר ולרקוד איתו, וגם להאכיל במזון מוצק תינוק גדול יותר.


מחפשת רעיון לתנוחות הנקה?


מאחלות ששביתת ההנקה תחלוף במהרה ובקלות יחסית.


מקורות:


Womanly Art of Breastfeeding מהדורת 2010, עמודים 327-328, 407-408

Nursing Strikes | La Leche League International (llli.org) מאתר ליגת לה לצ'ה הבינלאומית.


עודכן על ידי גינת שפיגל וורד לב, נובמבר 2020


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page