top of page

האכלה מבקבוק בדרך תומכת הנקה

הנקה ישירה היא בעלת ערך רב. היא מאפשרת קרבה ומגע פיזי בין האם לתינוק, הפרשת הורמונים שגורמים לרגשות חמים כלפי התינוק ורצון לטפל בו, מניעת האכלת יתר כי התינוק מחליט כמה לאכול והתפתחות תקינה של שרירי הפה והלסת.

black and white picture of nursing baby
קרדיט: גבי פוסברי פישמן

לעתים עולה צורך לשלב מתן בקבוק ביחד עם ההנקה. בכדי שהשילוב לא יפגע בהנקה, מוצגות במאמר זה מספר המלצות.


מומלץ לחכות עם הצגת בקבוק לפחות עד אשר ההנקה מתבססת – התינוק בן כמה שבועות, עולה היטב במשקל, ההנקה נוחה ונעימה ואין לך פצעים או כאבים. הציעי לתינוק בפעמים הראשונות כמות קטנה של חלב בבקבוק – 10-15 מ"ל. אם מתעוררים קשיים בהנקות שלאחר מתן הבקבוק, מומלץ לא להגדיל את הכמות הניתנת לו בבקבוק. אפשר להיעזר בשיטות שונות להצגת הבקבוק לתינוק, כמו לספר לו מה הולך לקרות, להציע לו את הבקבוק כמשחק בין הארוחות ועוד.


יש תינוקות שיסרבו לקבל בקבוק מן האם, ויש שאולי יסרבו למתן בקבוק על ידי מישהו אחר כשהאם נמצאת בבית (גם אם איננה בטווח הראייה של התינוק). חשוב מאד שלא לפתח מאבק סביב השימוש בבקבוק. אם תינוקך מסרב לבקבוקים, תוכלי לפנות למדריכת לה לצ'ה לקבלת הצעות נוספות להרגלתו להאכלה מבקבוק.

\

אפשרויות האכלה נוספות יכולות להיות בעזרת כוס, צינורית שמחוברת לאצבע, כפית או מזרק. במצבים מסוימים אלו עדיפים מבקבוק, בשל הבלבול שעשוי להיגרם לעתים ממתן בקבוקים.


בעת נתינת הבקבוק, חשוב שהנוזל שבו לא יזרום מהר מדי. המלצת ליגת לה לצ'ה היא להחזיק את התינוק באופן אנכי ככל האפשר ואת הבקבוק כשהוא מקביל לרצפה ככל האפשר. כדאי להשתמש בפטמת בקבוק בעלת הזרימה האיטית ביותר (החור הכי קטן שמתאים לתינוק). בצורה הזו הפטמה לא תהיה מלאה בנוזל ובעת ההאכלה, הנוזל לא יישפך מעצמו אל פי התינוק. התינוק יוכל כך לעשות תנועות מציצה עצמאיות ופעילות על הבקבוק ויוכל לעצור כדי לנשום ולבלוע בין לבין. בתינוקות קטנים, מומלץ להציע הפסקות לנשימה. בעת הפסקה כזו, אפשר להניח את פיטמת הבקבוק במרווח שבין הפה לבין האף, כך שהתינוק יוכל לאותת על רצונו להמשיך לאכול על ידי פתיחת הפה לרווחה ותפיסה עצמאית של פטמת הבקבוק.


כאשר תינוק יונק מהשד, משך ההנקה וקצב שחרור החלב מותאמים למנגנון הרעב והשובע העצמי שלו. בהאכלה מבקבוק, יש לנסות ולסייע לתינוק לווסת את קצב האכילה שלו. מומלץ שההאכלה תהיה איטית ותשתרע על יותר מעשרים דקות (משך הזמן שבו מתחילים לחוש שובע). עדיף לא לנסות ולקצר את זמן הארוחה, משום שהדבר עלול לפגוע במנגנון השובע הטבעי של התינוק ויכול לגרום לו לאי נוחות עקב אכילה מהירה או מרובה מדיי.

אנחנו מקוות שהמלצות אלה יסייעו לך להמשיך ולהניק במקביל למתן הבקבוקים במשך כמה זמן שנכון עבורך ועבור התינוק שלך.


עודכן על ידי ורד לב, רעות אלינגר ופיגא טבנס, נובמבר 2020


מאמרים נוספים בנושא:

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page