top of page

כמה חלב אם לתת לתינוק?

אמהות רבות מתלבטות, כמה תינוק צריך לאכול וכמה חלב אם שאוב צריך להשאיר לתינוק כשהם נאלצים להפרד ליותר מכמה שעות.


תינוק יונק בטיול בטבע, אמא יושבת ליד נחל ומניקה
תינוק יונק בטבע - נעה קוסטו

תינוקות היונקים הנקה מלאה מגבירים את כמויות החלב במהירות בשבועות הראשונים לחיים, ואז כמות החלב נשארת בערך אותו הדבר בין גיל חודש לגיל ששה חודשים. המחקרים העדכניים בהנקה לא מצאו שכמות החלב משתנה בהתאם לגיל התינוק או למשקלו, בין גיל חודש לגיל ששה חודשים. כמויות החלב אמנם נשארות קבועות, אך הרכב החלב משתנה בהתאם לצרכי התינוק. יותר שומן בחלב יתבטא בערך קלורי גבוה יותר של החלב.

לאחר גיל ששה חודשים, תמשיך צריכת החלב באותה כמות יומית, עד שתתחיל לרדת בהדרגה – בהתאם לכמויות המזון המוצק שהתינוק אוכל. תינוקות שונים יונקים כמויות שונות של חלב; טווח אופייני של כמויות החלב ליום נע בין 550 ל-1150 מ"ל ליום (Breastfeeding and Human Lactation, 2010, עמ' 121). יש לקחת בחשבון, שהאכלה בבקבוק שונה מיניקה מהשד, ובדרך כלל כמות החלב שהתינוק שותה בבקבוק גדולה יותר מאשר בהנקה, בה התינוק בוחר בעצמו מתי לסיים את ההנקה. כמו כן, כמות החלב שהתינוק יונק משתנה מהנקה להנקה לאורך היום.

לכן, לא נוכל לחשב בדיוק כמה חלב התינוק שלנו היה יונק בשעות היעדרה של האם, אילו היה יונק. כל חישוב שנעשה, יתבסס אך ורק על השערות וממוצעים, ובהדרגה נלמד מהניסיון על העדפות התינוק במקרים אלה. כדאי גם לזכור, שתינוקות גדלים ומשתנים כל הזמן, כך שמה שהיה נכון לפני שבועיים – לא בהכרח יהיה תקף עוד שבוע או בחודש הבא.

כמה חלב אם שאוב להשאיר לתינוק?

בשבועות הראשונים לאחר הלידה התינוק יונק כמות קטנה יותר של חלב. בדומה לכך, גם תינוקות שכבר אוכלים כמות משמעותית של מזון מוצק יזדקקו לפחות חלב.

במתן חלב אם בבקבוק, כדאי להתחיל בכמות בסיסית, כגון 100 מ"ל, ורק אם התינוק מגלה סימני רעב, להמשיך ולתת כל פעם עוד מנה קטנה, של כ-30-20 מ"ל. בדרך זו, אנו מבטיחים:

  • שהתינוק לא ייחשף להאכלת-יתר

  • שלא יישאר הרבה חלב בבקבוק שנצטרך לזרוק

  • ושמי שמטפל בתינוק יהיה קשוב לסימני רעב אמיתיים ויוסיף כל פעם רק לפי הצורך.

לכן מומלץ להשאיר חלב אם שאוב גם בכמויות של 100 מ"ל וגם בכמויות קטנות של 20 ו-30 מ"ל, כל זמן שלא בטוחים בצריכת התינוק. את הכמויות הקטנות מתאים גם להציע במקרה שהתינוק מגלה סימני רעב כשעה לפני שאמא חוזרת, כדי שלא ימלא את הבטן לפני שאמא מגיעה להניקו. מומלצת אפוא האכלה קצובה תוך תשומת לב וקשב לתינוק. בכל מקרה, נדיר שיש צורך ביותר מ-150 מ"ל.


כמה תינוק צריך לאכול?

תינוקות שונים זה מזה, ובכל זאת ידועים לנו ממוצעים המדברים על קיבולת הקיבה המקסימלית של התינוק בימים הראשונים (מהאתר קלימאמ):

  • ביום הראשון – 5-7 מ"ל בכל הנקה.

  • בגיל 3 ימים – 27-22 מ"ל בכל הנקה.

  • בגיל שבוע – 60-45 מ"ל בכל הנקה.

  • בגיל חודש – 150-80 מ"ל בכל הנקה.

ואם התינוק כבר אוכל מזון מוצק?

מתישהו בין גיל חצי שנה לגיל שנה, לפי הקצב שהטעימות של התינוק הופכות למזון מוצק בכמות משמעותית, מתחילה צריכת החלב של התינוק לרדת. עדיין, חלב האם אמור לספק את עיקר התזונה של התינוק עד גיל שנה. בעקבות השינויים היומיומיים הגדולים בכמויות המזון המוצק שהתינוק אוכל במשך חצי השנה השנייה לחייו, משתנות גם כמויות החלב. מחקר אחד מצא צריכת חלב ממוצעת של 875 מ"ל ליום, 93% מכלל הצריכה, בגיל 7 חודשים, ו-550 מ"ל ליום, שהם 50% מכלל הצריכה הקלורית, בגיל 16-11 חודשים.

כמה מחקרים מדדו את צריכת החלב בתינוקות בין גיל 12 ל-24 חודשים, ומצאו שהצריכה הטיפוסית היתה בערך 400-550 מ"ל ליום. מחקרים שבדקו את צריכת חלב האם בתינוקות בגילאים 24 עד 36 חודשים מצאו שהכמויות הטיפוסיות היו 360-300 מ"ל ליום.


האם התינוק שותה יותר מדי או מעט מדי חלב אם שאוב?

כדאי לזכור שכמויות החלב שהתינוק יונק או שותה משתנות מארוחה לארוחה, ממש כמו שאדם מבוגר לא אוכל אותה כמות בכל ארוחה. התינוק בוודאי לא ישתה אותה כמות חלב בכל ארוחה. הדבר החשוב הוא לשים לב לאיתותים של התינוק במקום לשדל אותו לגמור את הבקבוק.

אם התינוק שלך שותה כמויות גבוהות במידה ניכרת מהממוצע, כדאי לך לבדוק את האפשרות שנותנים לו יותר מדי חלב שאוב.

דברים שעלולים לגרום להאכלת-יתר כוללים:


בקבוקים ופטמות עם זרימה מהירה. חשוב להשתמש תמיד בפטמה עם הזרימה הכי איטית שהתינוק מוכן לאכול ממנה. וגם עם הפטמה הכי איטית, חשוב לתת את הבקבוק בצורה קצובה, כל פעם לתת קצת ולעשות הפסקה, כדי לאפשר לתינוק לשלוט טוב יותר בכמות שהוא שותה ולאפשר לו להסדיר את הנשימה תוך כדי ההאכלה.


שימוש בבקבוק בתור הדרך העיקרית להרגעת התינוק. יש מטפלות שמתוך כוונה טובה נותנות בקבוק בכל פעם שהתינוק מראה סימנים של אי-נוחות. אם התינוק עדיין נראה רעב, כדאי להציע למטפל/ת לבדוק קודם כל אם אפשר להרגיע אותו בהליכה, בנדנוד, על הידיים וכדומה, לפני שנותנים לו עוד חלב שאוב.


צורכי המציצה של התינוק. לתינוקות יש צורך מאוד חזק במציצה, והצורך עשוי להתגבר כשאמא לא נמצאת, כי המציצה מנחמת את התינוק. התינוק יכול לשלוט בזרם החלב כשהוא יונק, כדי שיקבל כמות מזערית של חלב כשהוא רוצה בעיקר למצוץ. כששותים מבקבוק, התינוק מקבל נפח גדול ומתמשך של חלב כל עוד הוא מוצץ. אם התינוק מקבל כמויות גדולות של חלב שאוב כשאת אינך, אולי אפשר לנסות לתת לו למצוץ אצבע או מוצץ כשאמא לא נמצאת, כדי לתת לו אמצעים נוספים לספק את צורכי המציצה שלו, מלבד הבקבוק.


אם אחרי שניסית את כל ההצעות האלה את עדיין לא מצליחה לשאוב מספיק חלב עבור צורכי התינוק, מומלץ לעיין בעצות באתר לשואבות חלב. אפשר להתייעץ גם עם מדריכת לה לצ'ה.


אם התינוק שותה הרבה פחות חלב שאוב מהממוצע, יכול להיות שהוא רק משביע את הרעב הראשוני שלו ומחכה שאמא תחזור כדי להשלים את עיקר החלב בהנקה. במקרה כזה, התינוק בדרך כלל יינק לעתים קרובות ו/או הנקות ארוכות מהרגיל כשאמא חוזרת. לאמהות רבות זה מאוד נוח, כי הן לא צריכות לשאוב כמויות גדולות של חלב. תופעה זו נפוצה אצל תינוקות יונקים, במיוחד כאלה שרק מתחילים לקבל בקבוק. לפעמים, כאשר אמא חוזרת לעבודה או ללימודים, התינוק מתחיל להתעורר יותר פעמים בלילה, כדי להשלים "שעות אמא" ולינוק יותר חלב-אם ישירות מאמא.


הנה כמה טיפים למקרה שהתינוק שלך שותה רק מעט מהבקבוק ומשלים את השאר בהנקה ישירה:

  • תראי בזה מחמאה – התינוק מעדיף אותך!

  • מומלץ לגייס סבלנות להנקות המרובות או הארוכות, ולהשתדל לא להילחץ.

  • אם את דואגת שהתינוק לא יכול להסתדר כל כך הרבה זמן עם כמות כל כך קטנה של חלב שאוב, אנחנו מזכירות לך שיש תינוקות שישנים כל הלילה במשך 8 שעות בלי לינוק. התינוק שלך פשוט לוקח את השעות האלה כשאת לא איתו.

  • שימי לב אם הוא עושה מספיק פיפי (חיתולים רטובים) ועקבי אחרי העלייה במשקל כדי לוודא שהתינוק מקבל מספיק חלב.

  • תאפשרי לתינוק שלך לינוק כמה שהוא צריך אחרי שחזרת, כדי שיוכל להשלים את החסר.

דרכים נוספות להעריך את צריכת החלב

יש דרכים שונות להעריך את צריכת החלב של התינוק, דרכים הקשורות למשקל התינוק ולגילו ומבוססות על צריכת תמ"ל. המחקר הוכיח שלאחר השבועות הראשונים, שיטות אלה מחשבות כמות חלב גדולה מדי, הרבה מעבר למה שהתינוק באמת צריך. ההערכות והטיפים שפורטו ברשימה זו משמשים אמהות כבר שנים רבות. המחקר העדכני גילה לנו שכמויות חלב האם קבועות למדי אחרי החודש הראשון, ואינן עולות במידה משמעותית בהתאם לגיל או למשקל, כך שהממצאים האלה מחזקים את מה שהאמהות ויועצות ההנקה יודעות כבר שנים מתוך הניסיון.


תורגם ונכתב על-ידי בשמת אבן-זהר ז"ל ודבי אדר


מאמרים נוספים בנושא:

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page