top of page

טיפים להצלחת שאיבה אחרי חזרה לעבודה או לימודים

נשים רבות מתמודדות עם האתגר של חזרה לשגרת עבודה או לימודים ופרידה מתינוקן היונק. ישנה אפשרות לשאוב חלב ולהמשיך להזין את תינוקך בחלב אם, גם כשאתם בנפרד, ולהמשיך בהנקה בשעות שאתם יחד.


תינוק מחזיק שקית עם חלב אם שאוב

לשימושכן רשימת טיפים להצלחה במלאכת השאיבה:

1. שאיבה דורשת אימון (בדיוק כמו הנקה). הרבה נשים מצאו כי התחלת השאיבות לפני החזרה לעבודה ללא לחץ מגדילה את הסיכוי להצלחה.

2. השתמשי במשאבה טובה שאינה מכאיבה. משאבה דו-צדדית חוסכת זמן.

3. לאחר שסיימת לשאוב, נסי להוציא חלב ידנית מהשד. לעיתים ניתן להגדיל את כמויות החלב בשאיבה ב-20% ולהבטיח יצר חלב מוגבר בהמשך.

4. שאיבה במקום שבו את מרגישה בטוחה שלא תופרעי תגדיל את הצלחת השאיבה. במקומות עבודה שיש בהם מקרר, הודיעי על כוונתך להשתמש בו והסדירי מראש מקום לחלב השאוב.

5. שימי לב באילו שעות קל לך יותר לשאוב כמויות גדולות. לעתים כדאי לשאוב בבוקר מיד כשמגיעים לעבודה, כאשר השדיים עוד מלאים בחלב מהלילה ואת רעננה. לאחר השאיבה ניתן לאפסן את המשאבה במקרר, כך שהיא תהיה זמינה לעוד שאיבה.

6. לעתים נשים שומעות כי יש צורך בשתייה מרובה על מנת לייצר הרבה חלב. כאשר את מניקה או שואבת, מומלץ לשתות לפי צורכי הצמא שלך, כאשר צבע השתן שלך משמש כמדד לכמויות הנוזלים ששתית.

7. אצל תינוקות רבים מתרחשת "קפיצת גדילה" בגיל שלושה חודשים. אם את יכולה, דחי מעט את מועד החזרה לעבודה כדי לא לחזור בדיוק כשהתינוק מאותת לגופך על הצורך להגדיל את כמות החלב.

8. נסי לתכנן את החזרה לעבודה באמצע השבוע אם מתאפשר ולא ביום ראשון. כאשר חוזרים לעבודה ביום שלישי או רביעי, הימים הראשונים, הקשים, יהיו מעטים ככל האפשר לפני שיגיע סוף השבוע.

9. התייחסי אל השבועיים הראשונים לחזרתך לעבודה כאל זמן משכב לידה: ארגני עזרה בבית, הקפידי על אכילה ושתייה, וגייסי את בן הזוג ובני משפחה אחרים לתמיכה בתינוק ובילדים הגדולים, אם יש.

10. הרגילי את התינוק/ת לגורם המטפל כמה ימים לפני שאת חוזרת לעבודה. התחלה הדרגתית תקל על התינוק/ת וגם תפחית את חששותיך. בימים הפנויים הללו, ניתן להתחיל להרגיל את השד לשאיבה.

11. כמות החלב בשאיבה יכולה להשתנות בין ימות השבוע. בתחילת השבוע יש לעיתים יותר חלב ובסופו פחות. אם את מייצרת עודפים בחלק מהימים – שמרי אותם לימים שבהם יש לך פחות חלב.

12. ניתן להקפיא כמה שקיות לצבירת מלאי, על מנת להקטין את החששות שלא יהיה לתינוק/ת מזון בימים שיש לך פחות חלב בשאיבה.

13. הסבירי לגורם המטפל את חשיבות החלב השאוב בעיניך. בקשי שהתינוק לא יאכל זמן קצר לפני הגעתך, או שיקבל כמות קטנה, כדי להבטיח שינק כשתגיעי. הסבירי כי תינוק יונק עשוי לבקש לאכול גם מבקבוק במרווחים קצרים. ודאי כי מי שמטפל בתינוק אינו מנסה לקצר את זמן הארוחה. ניתן לקרוא עוד כאן.

14. כאשר את נמצאת במחיצת תינוקך, הניקי אותו ללא הגבלה. נסי לשמור על הכלל שלפיו "מאמא רק יונקים", גם בסופי שבוע, בשעות שבהן הוא מקבל בקבוק בימים אחרים. כך תקטיני את הסיכון לשביתת הנקה או גמילה מוקדמת.

15. לעיתים קורה שלאחר כמה שבועות או חודשים של שאיבה מוצלחת, נשים מרגישות ירידה בכמות החלב הנשאב. עם החזרה לעבודה או ללימודים, כדאי לנסות ולשאוב כמויות גדולות יותר מאלה הדרושות לך, כדי שבמידה ותתרחש ירידה, תוכלי עדיין לספק את צרכיו של התינוק.

16. הרבה אמהות מצאו כי הדרך הטובה ביותר לשימור יכולת ייצור החלב שלהן היא הנקה רבה של התינוק בזמן המשותף, גם בלילות.

17. יש נשים שנעזרות בתוספי תזונה צמחיים בעלי השפעה חיובית על ייצור החלב, במידה ועולה הצורך בהגברת ייצור החלב בעת החזרה לעבודה.

18. כדאי לזכור כי תוך חודשים ספורים או פחות (בהתאם לגיל התינוק), יתווסף לתזונת התינוק מזון מוצק, והצורך בחלב שאוב יפחת. לעיתים התזכורת כי מדובר בשגרה תחומה בזמן, מקלה את המשימה.

19. מפגשי תמיכה כמו מפגשים של ליגת לה לצ'ה, תמיכה בפורומים באינטרנט או מפגשים עם יועצות הנקה יכולים לספק מקור חשוב לתמיכה ולמידע.




עודכן על ידי אליה רובי בדצמבר 2020


מאמרים נוספים בנושא:


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page