top of page

הנקה בימים הראשונים לאחר הלידה - תשובות קצרות לשאלות נפוצות


ההנקה הראשונה בגיל 10 דקות בערך - שירה שי

מתי להניק בפעם הראשונה?

רצוי להניק בשעה הראשונה שאחרי הלידה. רפלקס המציצה חזק מאוד מיד אחרי הלידה. ההנקה הראשונה בחדר לידה, מיד לאחר הלידה, תעזור לביסוס ההנקה גם בהמשך. ייתכן ובניסיונות הראשונים הוא ילקק את הפיטמה והעטרה, ורק אחר כך יתחבר ויינק.



מהם היתרונות בהנקה מיידית לאחר הלידה?

  • לאמא – ההנקה עוזרת לכווץ את הרחם וכך עוזר הן בהוצאת השלייה והן בהפחתת דימום אמהי בלידה, והן בהחזרת הרחם לגודלו המקורי ולמקומו לאחר הלידה.

  • לתינוק – הקולוסטרום, שהוא החלב הראשוני, מספק לתינוק רכיבים חיסוניים ועוזר להוציא את המקוניום, הקקי הראשוני, ובכך מסייע להפחתת צהבת. ההנקה גם גורמת שאצל האמא והתינוק יופרשו הורמוני אהבה שמחברים בין האמא לתינוק.

האם יש חלב מייד אחרי הלידה?

ביומיים-שלושה הראשונים לאחר הלידה התינוק מקבל מהשד נוזל שנקרא קוֹלוֹסְטרוּם.

הקולוסטרום עשיר ברכיבים חיסוניים עבור התינוק שזה עתה יצא מהרחם הסטרילי אל העולם שבחוץ, והוא מספק לו את כל מה שהתינוק זקוק לו. הקולוסטרום צהבהב וסמיך. לפעמים רוצים לסחוט קולוסטרום ואז הוא יוצא בטיפות קטנות ואיטיות, ומצוי בכמות קטנה המותאמת בדיוק לצרכיו של התינוק.

לפעמים רוצים לסחוט קולוסטרום ולא מצליחים להוציא בכלל טיפות, אבל זה לא מעיד על בעיה - חוסר הצלחה להוציא קולסטרום אינו סימן של בעיה או חוסר בחלב.

ביום השלישי עד החמישי אחרי הלידה נכנס החלב, ואז רוב האמהות מרגישות מלאות בשדיים. זהו מצב נורמלי, טבעי וזמני והוא יחלוף כשיהיה מאזן בין הביקוש להיצע, וכאשר ההורמונים ירגעו.

כמות החלב תתבסס כחודש וחצי אחרי הלידה. בשלב הזה חלק מהאמהות דואגות שנגמר להן החלב עקב האיזון. אם את דואגת, פשוט תגשי לשקול את התינוק.

אם עברת ניתוח קיסרי ייתכן שיהיה עיכוב של יום בהגעת החלב. אפשר להקטין או למנוע את העיכוב הזה בעזרת עור לעור, הנקות מרובות ושהייה ממושכת יחד ככל הניתן.


מה החשיבות של מגע עור לעור?

מגע זה בין האמא לתינוק משפר מדדים שונים, כגון חום הגוף, אצל התינוק וכן מעורר את האינסטינקטים הטבעיים שלו ועוזר לו להתחבר לשד בקלות. המגע מפריש אוקסיטוצין שעוזר גם לאמא וגם לתינוק לחוות הקלה ואהבה. רצוי לעודד ולהגביר את המגע עור לעור בין התינוק לאם מיד לאחר הלידה ובכל הימים הראשונים: התינוק בחיתול בלבד, והאם ללא בגדים בחלקה העליון או בחולצה פתוחה בלבד, ניתן לכסות את האם והתינוק גם יחד בשמיכה.


האם מוצץ באמת פוגע בהנקה?

מוצץ בימים הראשונים לאחר הלידה יכול לגרום גם לקשיים בחיבור ויניקה מכאיבה, וגם לדחיית הנקות וירידה במשקל. לכן כדאי לדחות את מתן המוצץ כחודש עד לביסוס ההנקה (מצב שבו ההנקה מובנת לך, לא כואבת, ויש עליה טובה במשקל). מוצץ מפריע לריקון השד ועלול להביא לגודש.

כאשר התינוק מוכן לינוק, ומקבל על כך קלוריות, והאמא מפנה חלב מהשד, נוצר מצב תקין של אימון הנקה, התחזקות התינוק ופינוי חלב. מצד שני, כאשר התינוק ממוכן לינוק ומקבל מוצץ במקום - הוא לא מקבל את הקלוריות הדרושות לו, האמא לא מפנה חלב מהשד ועלולה לסבול מגודש, והתינוק לא מתאמן על פעולת היניקה אלא על פעולת מציצת המוצץ ועלול להכאיב יותר/להתקשות בחיבור בהנקות הבאות. לכן, עדיף לדחות את מתן המוצץ עד להתבססות ההנקה.


מה לעשות כאשר יש גודש?

תינוק שמתחבר בצורה טובה לשד, יְפַנֶה חלב מהשד בצורה הטובה ביותר. אם התינוק לא מפנה מספיק חלב, אפשר להקל על הגודש בסחיטה ידנית או בשאיבה, עד שחוזרת תחושת נוחות בשד. ניתן להניח קומפרסים קרים. למידע נוסף כנסי למאמרים האחרים שלנו בנושא.


האם אני צריכה לשאוב כבר בימים הראשונים שלאחר הלידה?

אם התינוק מתחבר ויונק יפה, והשדיים שלך מרגישות נעימות, אין צורך בשאיבה/סחיטה.

מתי כן מומלץ לשאוב/לסחוט?

  • אם השדיים שלך מרגישות מלאות בצורה לא נעימה, חשוב לפנות מהם חלב, בהנקה/שאיבה/סחיטה, עד שהם ירגישו שוב נעים. צריך לעשות את זה כמה וכמה פעמים, לפי הצורך שלך, בעיקר ביממות שבהם מתחיל להגיע החלב.

  • אם יש אתגר כלשהו ביניקה הישירה מהשד והתינוק לא יונק טוב ולא מפנה חלב בעצמו, חשוב לסחוט/ לשאוב את השד כל שעות לערך, על מנת לעודד את ייצור החלב שלך (ועל מנת לא להגיע לגודש).

התינוק לא מצליח לינוק, מה ניתן לעשות?

המשיכי להחזיק את תינוקך במגע עור-לעור. תבקשי עזרה מיועצת הנקה בבית החולים. בימים הראשונים ניתן לסחוט את הקולוסטרום ולתת לו בכפית. מדובר בכמות של כפיות בודדות בכל הנקה. חשוב לתת לעתים קרובות, רצוי כל שעתיים. לאחר היממה הראשונה כדאי להתחיל לשאוב במשאבה כדי להגדיל את אספקת החלב, 8 פעמים ביממה למשך 10-15 דקות מכל שד. אם התינוק עדיין לא מתחבר, כדאי לקבל עזרה מקצועית מאשת מקצוע בתחום ההנקה.


פתאום בלילה השני לאחר הלידה התינוק לא מוכן לישון בעריסתו, מדוע?

בלילה השני לאחר הלידה כמעט לכל התינוקות יש “לילה לבן”. הם אינם מוכנים לישון בעריסה ורוצים לינוק המון ולהיות המון על גוף אנושי חם.

המעבר מהזנה רציפה, מגע רציף, נשיאה רציפה, שמיעת דופק באופן רציף, ערסול רציף וכל שאר התחושות שהתינוק חווה ברחם 24/7, למצב מחוץ לרחם שבו הכל שונה, הוא מעבר פתאומי, אפשר להבין את הציפיה של התינוק למגע, הזנה תכופה וכל צורך אחר שהוא מביע בימים הראשונים.

עם כמה שהלילה השני קשה, הנקה תכופה בו תעזור לשניכם להתאמן על הנקה, תעזור לתינוק להתחזק ותעזור לך לא להגיע לגודש מציק ביום למחרת. לכן מומלץ מאוד לשהות יחד בלילה השני ולהבין את החשיבות שלו.


האם ההנקה אמורה לכאוב?

הכאב אינו חלק רגיל מההנקה. הוא מהווה סימן שיש בעיה כלשהי בהנקה. חשוב לוודא שהתינוק פותח פה מספיק גדול ומתחבר לשד היטב. חשוב לוודא שהפטמה אינה פצועה. אפשר לנסות הנקה בתנוחות שונות. אם הכאב אינו משתפר במהרה או אינו נסבל כדאי לפנות לייעוץ מקצועי.


האם צריך להעיר את התינוק להנקות?

כן ולא.

מתי לא צריך להעיר להנקה? כאשר התינוק בריא וחזק, מתעורר מעצמו להנקות, מגיע ל-8 הנקות מינימום ביממה, מצליח להתחבר בקלות לשד, עולה טוב במשקל ולאמא אין כאבים או גודש, כבר לא צריך להעיר את התינוק להנקות. אבל עד שזה יקרה, שזה ענין של כמה ימים או שבועות מהלידה, יש צורך להעיר את התינוק, לחזק אותו, לפנות חלב ולהתאמן על ההנקה.


האם ההנקה בימים הראשונים שונה מההנקה בשבועות ובחודשים הראשונים?

בהחלט כן. ההנקה בימים הראשונים שונה מאוד מההנקה בהמשך הדרך.

הנקה בימים הראשונים אינה ברורה, לא תמיד קל לחבר את התינוק, לפעמים ההנקה אפילו עלולה להכאיב, התינוק לרוב ישנוני ויש להעירו, הרבה נשים חוות שאריות של כאבים מההריון ומהלידה, הכאב בזמן כיווץ הרחם מורגש רק בימים אלה, התינוק אינו מיומן, לאמא יש קולסטרום ועדיין אין לה חלב שופע ועוד.

הרבה אמהות מרגישות שההנקה בימים הראשונים שלאחר הלידה היא בלתי אפשרית ו"שככה זה הנקה!" - שהכל בה קשה ונצחי, אבל האמת היא שההנקה בכלל לא תיראה ככה בהמשך, הכל עובר והמצב הולך להשתפר!


כמה תינוק צריך לאכול בימים הראשונים?

ב -24 שעות לאחר הלידה: בין 2-10 מ"ל בכל ארוחה

24-48 שעות לאחר הלידה: 5-15 מ"ל בכל ארוחה

48-72 שעות לאחר הלידה: 15-30 מ"ל בכל ארוחה

72-96 שעות לאחר הלידה: 30-60 מ"ל בכל ארוחה


האם מותר לקחת אופטלגין בהנקה?

אופטלגין מותר בהנקה. העלון לצרכן מעודכן בהתאם.

מחפשת רעיון לתנוחות הנקה?



נערך ע"י אורית לונגמן ואפרת פלדמן, דצמבר 2021



פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page