top of page

המדריך להנקה נוחה

הנקה יעילה מבוססת על שני עקרונות: היצמדות נכונה של התינוק לשד ומציאת תנוחה נוחה שמתאימה לאימא.


הנקה בימים הראשונים

כדאי לתרגל את העקרונות האלה מיד לאחר הלידה, כשייצור החלב מועט והשדיים עדיין רכים. ככל שתתחילי להתאמן מוקדם יותר, כך זה יהיה קל יותר.


מגע עור לעור יכול מאוד לעזור בהצמדה טובה. המגע הזה מעודד את הרפלקסים הטבעיים של התינוק (ש"מתוכנת" לחפש את שדייך מרגע הלידה) ועוזר לו למצוא בקלות את השד. מומלץ להצמיד התינוק אליך, עור לעור, מיד לאחר הלידה, ולהמשיך לעשות זאת כמה שיותר בשבועות שאחריה.


חפשי תנוחה שתהיה לך נוחה ותיתן לך תמיכה מרבית, כמו למשל – ישיבה, שכיבה בהישענות אחורה או שכיבה על הצד. אפשר להיעזר בכריות כדי לספק תמיכה נוספת. באופן כללי עדיף שהכריות יתמכו בך (למשל, על ידי מיקומן מתחת לראש, לזרועות, לכתפיים, או לרגליים שלך, או מאחורי הגב), ולא בתינוק. כשאת מוצאת תנוחת הנקה שנעימה לך – התרווחי, והשאירי את השד במנח הטבעי לו. כדאי לקרב את התינוק לשד, ולא את השד לתינוק.


תנוחת הנקה אידיאלית תהיה כזו שבה גופך תומך בתינוק באמצעות כמה שיותר נקודות מגע, כך שידייך תהיינה פנויות.

מיקום התינוק "גוף לגוף" (כל חזית הגוף שלו נמצאת במגע עם הגוף שלך) יסייע לו להתנועע בצורה מתואמת יותר. עם קצת עזרה ועידוד ממך, הוא יוכל לחפש את השד שלך. עוד דרך לסייע לתינוק היא למקם את כפות הרגליים שלו כנגד משטח שמספק התנגדות, כמו הירך או היד שלך.


ייתכן מאוד ותינוקך ינענע את ראשו כנגד השד או שהוא ילקק את הפיטמה שלך. אלו הם סימנים שהוא מוכן להיצמד.

המנח הרצוי של התינוק ביחס לחזה שלך הוא "אף לפיטמה". במנח זה, הסנטר של התינוק יהיה על או ליד השד שלך וראשו ייטה אחורה מעט. זה עשוי להיראות כאילו הפה של התינוק רחוק מאוד מהפטמה שלך – אל דאגה, ככה מאפשרים היצמדות יעילה.


הלסת התחתונה של התינוק צריכה להתחפר לתוך השד שלך, מתחת לבסיס הפטמה, כך שהאף שלו יהיה חופשי. כדאי לאחוז היטב בגופו של התינוק ולהצמיד אותו לגופך בעודו נצמד ויונק. יש להשאיר חופשי את הראש של התינוק (לא לדחוף את העורף או הפדחת) על מנת שהתינוק יוכל להניע את ראשו באופן עצמאי ו"לפתוח פה גדול".

כדי שהוא יוכל לבלוע את החלב בנוחיות, ראשו של התינוק צריך להיות מיושר בקו אחד עם הגוף, ולא מוטה לצד.

כשהתינוק נצמד לשד – זה הזמן להישען אחורה, להירגע, ולהצמיד את כל גופו אליך.


הסרטון הזה מציג תנוחות "הנקה טבעית" (מוכרות גם בשמותיהן "הנקה פיזיולוגית" או "הנקה אינסטינקטיבית"), שמעודדות היצמדות יעילה של התינוק כמו גם נוחות לאם. התנוחות הללו מאפשרות לך להישען לאחור כאשר תינוקך שוכב עליך בטן אל בטן, וגופו נתמך על ידך.


הרווח מהיצמדות יעילה לשד, כפי שמודגם בסרטון הזה, הוא כפול: הצמדות נכונה הופכת את חוויית ההנקה לנוחה יותר ומאפשרת לתינוק לקבל כמות נאותה של חלב.


הנקות ראשונות

רצוי להניק כמה שיותר, וכמה יותר מוקדם לאחר הלידה על מנת למזער את הסיכוי להתפתחות גודש (נפיחות לא נעימה בשדיים). אם התינוק נצמד היטב לשד וההנקה זורמת בשלב מוקדם, ככל הנראה שכשתתחילי לייצר חלב והשדיים ירגישו מלאים יותר, ההנקה תמשיך להיות יעילה. אם ההנקה מכאיבה לך או לא זורמת, חפשי עזרה כמה שיותר מהר.


המשך הדרך

אימהות רבות, גם כאלו שהניקו בעבר, מספרות שלקח להן כמה שבועות להרגיש שההנקה טבעית ונוחה לחלוטין. כמו כן, היות והתינוק בינתיים גדל באורך ובמשקל, כדאי לבצע התאמות על מנת לתמוך בו כראוי. העיקרון הבסיסי נשמר: בין אם בישיבה או בשכיבה, גוף התינוק צמוד אליך בתנוחה שתאפשר לו להניע את צווארו ולהצמיד היטב את הסנטר והשפה התחתונה לשד. גופך תומך במשקל גופו של תינוקך, כשהישבן שלו מונח על הירך או בשקע המרפק.


נסכם את עקרונות ההנקה הנוחה

  • מצאי תנוחה שנוח לך להיות בה, תנוחת ההנקה צריכה להיות נוחה כך שתוכלי להישאר בה לאורך זמן, ורק לאחר מכן הביאי אלייך את התינוק.

  • התינוק קרוב אליך במידת האפשר כך שהוא לא צריך להתאמץ על מנת להגיע לשד.

  • הבטן של התינוק מונחת על הבטן שלך כך שגופו יוצר קו ישר – מהראש, דרך הכתפיים ועד לאגן הירכיים.

  • אף התינוק מול הפטמה – מאפשר לתינוק להיצמד לשד במהירות וביעילות. יש תינוקות שאפילו ייצמדו בכוחות עצמם אם רק יונחו בזווית הזו.

  • ראשו של התינוק נטוי בזווית, נראה שהוא מסתכל כלפי מעלה - הסנטר שלו שקוע בשד והאף אינו צמוד לשד.

  • השפה התחתונה שלו רחוקה כמה שניתן מהפטמה, את יכולה לעזור לו להגיע למצב הזה בזמן החיבור, ואפילו אחרי שהוא כבר מתחיל לינוק אם תמשכי קצת את הסנטר שלו קצת למטה בעזרת האצבע שלך, כך ששפתו התחתונה תתפוס כמה שיותר מהעטרה.

מקורות תמיכה

אם ההנקה לא זורמת ולא נוחה לך, אנא צרי קשר עם מדריכת ליגת לה לצ'ה (ללל) מקומית. המפגשים של ללל הם הזדמנות נפלאה לקבל עצות ועידוד פנים מול פנים הן ממדריכות והן מאימהות מניקות אחרות. לחלופין, את מוזמנת להתקשר לקו הסיוע של ללל.


אם התינוק לא מוכן לינוק

אל תילחצי… יש תינוקות שזקוקים ליותר זמן על מנת להתחיל לינוק ביעילות. מגע עור לעור עושה פלאים בעידוד הנקה: תינוקות רבים יתחילו להניע את שפתיהם בתנועות מציצה באופן ספונטני כשהם מכורבלים ליד החזה החשוף של אימם. כמו כן, ההנקה הנוחה שנידונה במאמר הזה מגרה את היצר הבסיסי של התינוק לינוק מהשד. תנוחות של הנקה נוחה מאפשרים לתינוקות להיצמד לשד גם אם הם ישנוניים, ולכן רצוי לשים לב לאותות הרעב של התינוק, ולהציע לו את השד בעדינות בתגובה לסימני התזוזה הראשונים שלו. במקרה כזה חשוב מאוד לשמור על אספקת החלב דרך שאיבה או סחיטה ידנית.


איך לתמוך בשד

רצוי שהשד ינוח במיקומו בטבעי. אפשר לתמוך בשד עם היד, אך עדיף להרחיק את האצבעות מאזור העטרה ולהימנע מלהרים את השד ולדחוף אותו לפיו של התינוק. לחלופין, אפשר לעצב באמצעות היד את השד בצורה אובאלית כל מנת להתאימו לפה של התינוק. גם בהקשר הזה לתנוחות ההנקה הנוחה יש יתרון: משקל גופו של התינוק נתמך על ידי גופך ועל כן שתי ידייך תהיינה חופשיות לעזור לו בהיצמדות לפטמה.


מחפשת רעיון לתנוחות הנקה?


תורגם על-ידי לילי בוקסמן-שבתאי מתוך

המאמר "Comfortable Breastfeeding" מתוך אתר ליגת לה לצ'ה בריטניה.


מקורות

ניתן להאזין למאמר המוקלט כאן










מחפשת רעיון לתנוחות הנקה? בואי לראות את אלבום תמונות תנוחות ההנקה שלנו!


פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page