top of page

מגע עור לעור

השפעת השעות הראשונות לאחר הלידה על התינוק, האם ועל הקשר ביניהם. תינוקך גדל ומתפתח בתוך רחמך במשך תשעה חודשים. רגע אחרי הלידה, הוא יוצא אל אוויר העולם וגם כעת הוא זקוק למגע שלך, הפעם מחוץ לרחם.

הנקה, אמא מניקה

מחקרים מראים שהתפתחות מיטבית של הרך הנולד מתאפשרת כשהוא נמצא ביחד עם אמו, במגע עור לעור – כאשר גופו העירום מונח על חזה החשוף; בעוד שלהפרדת היילוד מהאם, יש מספר השפעות עליהם נרחיב בהמשך.

במהלך ההיריון, העובר מוגן בתוך שק מי השפיר, שם הוא מקבל את כל מה שהוא זקוק לו. בסביבה מיטבית זו, כמות החמצן והטמפרטורה הינם אידיאלים עבורו. הוא מוזן מחבל הטבור באופן רציף ונרגע נוכח קצב פעימות לבה של אמו.

לאחר הלידה, התינוק יוצא מן הסביבה המגוננת בבטן אימו אל סביבה רוויית גירויים, אל אורות בוהקים, צלילים חזקים וריחות משונים. בשלב זה, וגם במשך תקופה ארוכה אחר כך, התינוק זקוק לעזרה בויסות עוצמות התחושות והחוויות שלו. הוויסות החושי והרגשי נעשה על-ידי מגע עם אמו ועם חום גופה. אמו של התינוק היא "המקום הבטוח" עבורו.

בבתי חולים רבים, מפרידים תינוק מאמו כדי לבצע בדיקות שגרתיות. הפרדה של תינוק שזה עתה נולד מאמו היא הגורם העיקרי לעליה בהורמוני לחץ אצל התינוק. המתח מתבטא פיזיולוגית, בקצב לב מוגבר, עלייה בלחץ הדם, ירידה בריווי החמצן בדם ובהשפעה ניכרת על מוחו המסתגל של התינוק: הפרידה מהאם מלחיצה עד כדי לגרום לתינוק להפוך לבלתי יציב מבחינה פיזיולוגית. כיוון שהתינוק מרגיש לא בטוח, המוח שלו שולח אותות "סכנה" לגוף: מוחו משחרר את הורמון הלחץ קורטיזול, המגביר את קצב הלב ואת הנשימה על-ידי תגובה אוטומטית של "להילחם או לברוח" (FOF – Fight Or Flight). הורמון הסומטוסטטין משתחרר גם הוא ופועל במעי להפחתת ספיגת המזון ובכך מעכב צמיחה. הורמוני לחץ אלו ימשיכו להשפיע על התינוק בזמן שהוא בנפרד מהאם. התגובה הבסיסית של FOF מתבטאת בתחילה ב-"זריקת" רגליים וידיים ובבכי. במידה ובשלב זה התינוק לא מקבל את המענה הנדרש לו, הוא יגיב בקיפאון (FREEZE). תגובה זו מתבטאת בהתנתקות, בהפסקת בכי ובשינה. תגובה זו עלולה לגרום לאנשים להאמין בטעות שהתינוק "נרגע", אך למעשה התינוק "כבוי".

גם לאחר שהתינוק שב לאימו, הורמוני הלחץ עדיין נמצאים בגופו למשך כחצי שעה עד שעה. לעומת זאת, תינוק שלא מופרד מאמו לאחר הלידה, ומונח עליה במגע עור לעור זוכה ליהנות מיתרונות משמעותיים רבים. ביניהם, קידום הקשר בין האם לתינוק על ידי חווית ההנקה הראשונה. כאשר התינוק מונח על אמו, היא יכולה לשים לב לסימני הרעב שלו ולסייע לו לזחול ולהתחבר לשד שלה (סרטון לדוגמא). כמו כן, מגע "עור לעור" מפחית מצוקה ובכי, מסייע בשמירת טמפרטורת גוף התינוק על ידי התאמת חום גופה של האם לזה של תינוקה, מסייע בוויסות נשימה, דופק ורמת הסוכר של התינוק, מפחית דימום לאחר הלידה אצל האם, מפחית כאבים של התינוק בעת פרוצדורות רפואיות, ויכול להפחית מתח נפשי אימהי. הדרך המומלצת לקיים מגע עור לעור:

  • האם בחצי שכיבה עם כרית תומכת.

  • בזמן שחבל הטבור עוד פועם, התינוק מונח על בטנה של האם, עירום או עם חיתול, ומכוסה בשמיכה.

  • לאחר חיתוך חבל הטבור, התינוק מונח חזה לחזה על האם ונשאר שם ללא הפרעה למשך שעה לפחות ורצוי עד להשלמת ההנקה הראשונה ויותר. מגע זה הכרחי ומספק יציבות פיזיולוגית מיטבית.

  • פניו של התינוק נראים ונחשפים בקלות, הצוואר ישר, הברכיים כפופות.

  • ניתן לבצע בדיקות שגרתיות בזמן שהתינוק מוחזק במגע עור לעור ואף יונק.

  • המדידות של תינוק בריא שנולד במועד יכולות להתעכב עד שש שעות. תוצאותיהן אינן עלולות להשתנות באופן דרמטי בטווח זמן זה.

  • במידת הצורך, התינוק והאם יכולים להיות מנוטרים על ידי הצוות הרפואי תוך כדי מגע עור לעור.

  • מגע עור לעור יכול להימשך גם תוך כדי המעבר למחלקת יולדות בהשגחת הצוות הרפואי.

  • גם בלידות מכשירניות וקיסריות ניתן לקיים מגע עור לעור והיתרונות נשארים כבלידה רגילה.

המשך השהייה במגע עור לעור במהלך השהות בבית החולים ולאחר מכן, משמעותית מאוד להמשך ההנקה. התינוק והאם לומדים את החיבור לשד ואת סימני הרעב, מדדי הגוף של התינוק מווסתים בעזרת אמו, המערכת ההורמונלית מופעלת כראוי והחלב מיוצר תוך כדי התאמה לצרכי התינוק. חשוב לציין שככל שמגע עור לעור נמשך גם במהלך החודשים הראשונים לאחר הלידה, הדבר משפיע לטובה על התינוק, על מצב רוחה של האם, על ההנקה, ועל הקשר בין האם לתינוק.

🔹 בכל מקום בו כתוב "האם", למעט בהקשר של מיד לאחר הלידה או בהקשר של הנקה, הכוונה היא למגע עור לעור עם האם או עם מטפל/ת משמעותי/ת נוספ/ת.

מקורות: המדריך הישראלי להנקה, הוצאת עם עובד Skin to skin contact, La Leche League Canada What’s The Big Deal With Skin-To-Skin?, Lynsey Hansford, La Leche League GB Skin-to-Skin Contact, Jill Bregman, La Leche League International

נערך על-ידי ליאת אטלס, רתם ורד


מחפשת רעיון לתנוחות הנקה? בואי לראות את אלבום תמונות תנוחות ההנקה שלנו!

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page