top of page

הנקה בהריון

יש המון מיתוסים ושמועות סביב הנקה בהריון. במאמר זה נתייחס להשפעת ההיריון על היונק, להשפעת ההנקה על ההיריון, ולהשפעת המצב כולו על האמא.

Toddler kissing his pregnant mom's belly

מה קורה בזמן ההיריון? במהלך ההיריון, החל מהשליש השני לערך, הגוף מתחיל להכין את עצמו לתינוק החדש שעומד להיוולד. משבוע 16-17 מתחיל ייצור הקולוסטרום – החלב הראשוני שיהיה מוכן עבור התינוק עם היוולדו. במקביל, כמות החלב עשויה לפחות באופן משמעותי עם התקדמות ההיריון וטעמו נוטה להשתנות גם כן.


לפיכך, חשוב לשים לב למדדים המעידים על כך שצרכיו של התינוק מתמלאים: גדילה, התפתחות, עלייה במשקל, כמויות מספיקות של יציאות וכדומה. יש להיערך, אם כך, בהתאם למצב ולגילו של התינוק היונק.

במידה ומדובר בפעוט – תינוק מעל גיל שנה – סביר שהוא כבר אוכל מגוון גדול של מזונות והפחתה בכמות החלב לא בהכרח תשפיע על ההזנה שלו. במידה ומדובר בתינוק הצעיר מגיל שנה המצב עשוי להיות שונה. חלב אם הוא הבסיס התזונתי של תינוקות יונקים עד סביבות גיל שנה ובהחלט יתכן שתינוק צעיר משנה יזדקק לתוספות. בין אם התחיל כבר לאכול אוכל מוצק ובין אם לא, יש לבחון את הזנתו של התינוק ולהחליט האם יש לתת לו תוספות מזון ומאיזה סוג – חלב שאוב של האם או תמ"ל במידת הצורך.

השינויים ההורמונליים עשויים לגרום לרגישות בפטמות אצל אמהות רבות, ורגישות זו יכולה לדרבן אותן לקצר את משך ותדירות ההנקות. פעמים רבות הרגישות בפטמות היא הסימן הראשון לכך שהאמא בהיריון. יש אמהות שמחליטות להמשיך להניק בזמן ההיריון ללא קשר לגיל התינוק. הן פשוט מרגישות שהן לא רוצות לגמול בגלל היריון. הנקה במשך ההיריון לא תמנע מהעובר משאבים הנחוצים להתפתחותו.

גמילה? חלק מהתינוקות או הפעוטות היונקים אינם מרוצים מהשינויים, אם בטעם החלב, אם בכמותו ואם בגורמים אחרים, והם גומלים את עצמם במהלך ההיריון למרות רצון האם להמשיך להניקם. חלק מהאמהות המיניקות גומלות את הפעוט בעקבות השינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בזמן ההיריון. במקרה כזה יש לשים לב לחשיבות ההנקה אצל הילד, ולהשתדל לגמול בצורה הדרגתית תוך התחשבות ברגשות התינוק ובצרכיו. אפשר לקרוא על תהליכי גמילה במאמר הזה.

אם אני לא אגמול… אני אניק… שניים?! אמהות רבות בוחרות להמשיך להניק בהריון ואחריו את שני האחים ביחד. הנקה זו נקראת הנקת צמד או הנקת טנדם tandem. הנקה זו מקובלת בהרבה מקומות בעולם, בעיקר כשהאחים בגילאים המאפשרים זאת. לקראת סוף ההיריון הבטן הגדלה יכולה להקשות על הפעוט להגיע אל השד. פעוטות מסוגלים לינוק בנוחות בתנוחות יצירתיות. ילד שרוצה לינוק ימצא את הדרך אל השד.

יש אמהות המודאגות מכך שהיונק יגמור את הקולוסטרום לתינוק שעתיד להיוולד, אך אין סיבה לדאגה, מכיוון שהקולוסטרום יהיה שם עבור התינוק החדש עם הלידה ככל שינק מן השד. השד אינו מיכל שבו כמות סופית של חלב העלולה להיגמר, אלא "מפעל ייצור" לחלב שמייצר לפי היניקה. רוב האמהות מעדיפות לתת לתינוק החדש לינוק ראשון, במיוחד בימים הראשונים. אפשר לקרוא עוד על הנקת צמד במאמר הזה.

מסוכן להניק בזמן הריון? אחד המיתוסים סביב הנקה בזמן הריון הוא שגירוי פטמות עלול לגרום ללידה מוקדמת. האוקסיטוצין, אותו הורמון הגורם להתכווצויות הרחם, מופרש גם בעת האורגזמה. לכן, אם נאסר על קיום יחסי מין במהלך ההיריון עקב חשש מהתכווצויות ברחם שעלולות לגרום ללידה מוקדמת – כדאי לשקול בזהירות גם את ההנקה בזמן ההיריון, מפני שקיים חשש תיאורטי שההנקה עלולה לגרום להתכווצויות ברחם כתוצאה מגירוי הפטמות (החשש לגבי ההנקה תיאורטי, מכיוון שאין עדויות לגבי לידה בעקבות הנקה. לעומת זאת, החשש לגבי יחסי מין אינו תיאורטי אלא מבוסס מחקרית). עם זאת, ההתכווצויות כתוצאה מההנקה חלשות יותר מההתכווצויות ביחסי מין. אם לא ניתנה הוראה להפסיק לקיים יחסי מין, גם ההנקה לא מהווה סיכון להיריון.

ההורמונים המופרשים בזמן ההיריון נמצאים בכמות קטנטנה בחלב האם, אך אינם מזיקים לתינוק היונק. כמות ההורמונים שהפעוט יקבל תלך ותפחת ככל שאספקת החלב של האם תקטן. ברחם נחשף העובר להורמונים האלו דרך השליה במידה גבוהה יותר מאשר הפעוט היונק.

נכון להיום, אין הנחיה רפואית ברורה המגדירה את המצבים שבהם ההנקה מסכנת את ההיריון, וההמלצות הרפואיות של העוסקים במתן טיפול לנשים בהיריון מגוונות ביותר. לעתים קרובות אמהות מקבלות המלצה לגמול כאשר קיים אחד מהמצבים הבאים:

  • דימום או כאבים ברחם.

  • היסטוריה או סימנים של לידות מוקדמות.

  • קושי בעלייה במשקל האם במהלך ההיריון.

בנייר העמדה של האקדמיה האמריקאית לרפואת משפחה משנת 2015 נכתב בפירוש: "הנקה במהלך הריון אינה תופעה יוצאת דופן. אם ההיריון תקין והאם בריאה, המשך ההנקה במהלך ההיריון נתון להחלטת האם" (AFFP 2022). למרות מידע רפואי זה, נתקלות אמהות רבות בהמלצות או בהנחיות של הרופאים והצוות המטפל לגמול בגלל הריון. אך אשה בריאה שהריונה תקין, ללא היסטוריה מיילדותית חריגה, יכולה להמשיך ולהניק אם היא בוחרת בכך. ההחלטה היא אישית, של האם והתינוק/פעוט היונק.

אבל מוזר לי… הרבה אמהות חשות סוג של אי-נוחות רגשית בזמן ההנקה, מין תחושת "עצבים" או "חוסר שקט". אם האמא רוצה להמשיך להניק אך תחושות אלה מפריעות לה, ניתן להסיח את הדעת מ"חוסר השקט" על ידי קריאת ספר, האזנה למוזיקה או כל פעילות מרגיעה אחרת תוך כדי הנקה. זה הזמן "לתפוס טרמפ" על ההורמונים המרגיעים המופרשים בזמן ההנקה, ולהיעזר בהם. עבור אם לפעוט הדורש תשומת לב כשהוא מתרוצץ סביב, ההנקה יכולה לאפשר לה לשבת בנוחות ברגליים מורמות או אפילו לנמנם.

יש אמהות מיניקות המתכננות את ההיריון הבא מתוך מחשבה שהנקה בזמן ההיריון לא תפריע להן. במקרים רבים הדבר נכון, אולם יש לקחת בחשבון גם אפשרות שכאשר יתחיל ההיריון, יצוצו תחושות שהאם לא יכלה לשער מראש. ייתכן גם שהטעם והכמות המשתנים של החלב יביאו את התינוק או הפעוט להיגמל לפני המועד הצפוי.

איך אפשר להחליט ככה? ההחלטה האם להמשיך להניק בזמן ההיריון היא החלטה אישית של הצמד היונק (אם-תינוק) ומלווה ברגשות ובתחושות גופניים רבים. אחת האפשרויות היא לא להחליט החלטה חד-משמעית לגבי הנקה במהלך ההיריון, אלא לקבל בכל יום את ההחלטה מחדש – one day at a time.

מקורות

La Leche League International, Breastfeeding during pregnancy and tandem nursing The American Academy of Family Physicians (AAFP), Breastfeeding, Family Physicians Supporting (Position Paper)

עודכן על-ידי ורד לב, פברואר 2024

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page