top of page
  • ורד לב

החוויה הרגשית של אמהות בסיום ההנקה

מגיע שלב בו ההנקה מגיעה לסיומה, מטעמים שונים ובתקופות שונות. מומלץ תהליך גמילה איטי ומדורג,

כל עוד זה מתאים לאמא, לתינוק או לפעוט, אולם זה לא תמיד מתאפשר.


מעבר לפן הפיזי של תהליך הגמילה, מהיר או איטי ככל שיהיה, האמא עלולה לחוות טווח של תגובות רגשיות ונפשיות. הקדשנו את המאמר לנושא זה, כי אין על כך הרבה מידע ברשת ולנשים אין בהכרח מקום בו הן יכולות לבטא את התחושות הללו, להתייעץ או אפילו לשמוע איך עברה גמילה על אימהות אחרות במצבים דומים.


מותר לך להרגיש גמילה יכולה לקרות מתוך בחירה והחלטה וגם מתוך החיים, כאשר תינוק/ פעוט נפרד מהר יותר מהמתוכנן, או כאשר נסיבות החיים מובילות לכיוון הזה גם אם יש רצון אחר. כאשר ההנקה מסתיימת בטרם עת (מבחינת האם, ולא משנה באיזה גיל) מאד לגיטימי, מבחינת האם וסביבתה, לחוש אכזבה, עצב, געגוע ועוד. אולם, גם כאשר התהליך מסתיים בצורה הדרגתית מתוך חווית הנקה טובה, עדיין יכולות להופיע תחושות כאלה ועוד. מותר גם לאמא שמניקה למרחקים, או שמאפשרת לילדיה להיגמל לפי הקצב שלהם, לחוש מנעד רחב של רגשות בהקשר לגמילה.

ישנו טווח רחב של תחושות המלוות תהליכי גמילה והיפרדות. אימהות עשויות לחוש השלמה, תחושת מיצוי וסיום של תקופה, רצון לחזור להרגיש נפרדת ברמה הפיזית והרגשית, או שמחה וסיפוק מתקופת הנקה טובה ורצויה. לצד אלה עלולים להופיע גם עצב, דכדוך, חוסר מנוחה ושקט, אכזבה, תסכול, דכאון, קושי להסתגל למצב החדש, מחשבות טורדניות או חזרתיות, בלבול ועוד.

בתהליך גמילה מדורג ישנה הזדמנות לגוף, לנפש ולרגש להסתגל בהתאמה לשינוי במצב, ובכך להימנע מנפילות אנרגיה רגשיות. אולם כל אישה בנויה אחרת ועשויות להיות לה תגובות שונות לשינויים הורמונליים, שינויים באורח החיים, בעולמה הרגשי, בסביבתה ועוד. כך שתהליך מדורג אינו הבטחה לכך שלא יצופו תחושות ורגשות.


למה זה קורה לי?


התגובות הרגשיות השונות יכולות להיגרם משינויים הורמונליים בעקבות הפסקת ההנקה. ההנחה היא כי יש לכך קשר לירידה בהורמוני הפרולקטין והאוקסיטוצין בתקופת הגמילה.

אמא שגופה רגיל לייצר חלב, להיות במגע מתמיד עם יונק בחלק ניכר משעות היום, להנות מתחושות חיבור ומגע שהופכים להרגל למשך זמן (לעתים שנים), שרגילה לדעת פחות או יותר איך להתנהל עם התינוק או הפעוט במצבים משתנים לאורך היום, מגיעה לפתע למקום חדש, פחות מוכר, וללא התמיכה ההורמונלית שנהנתה ממנה עד כה.

יהיו אימהות שיזדקקו גם לעזרה בייבוש החלב ביחד עם סערת הרגשות המתחוללת בתוכן. בנוסף, לעתים יש התמודדויות הקשורות ליומיום, כמו אימהות שמתארות קושי לראות תינוקות אחרים יונקים, או טפטופי חלב למשמע בכי של תינוק בסביבתן. יש אימהות שהופתעו מהתפרצויות בכי או מצבי רוח משתנים בעקבות אירועים שאינם בהכרח קשורים למצב. מחזור ווסת שיכול לקחת לו זמן להתאזן.

ישנן אימהות שמרגישות עצב לנוכח השינויים שעבר גופן לאורך שנות הריון והנקה. חשוב לקחת בחשבון שלעתים התחושות נמשכות. אצל חלק מהאימהות התחושות יתעמעמו או ייעלמו כעבור מספר ימים, אולם יש אימהות שמתארות תחושות דכדוך, דכאון, עצב וכו' שנמשכות במשך שבועות ואף מעבר לזה.


מה אפשר לעשות?


קחי לך את הזמן להבין את כל מה שעובר עלייך, ותני לדברים לצוף ולעלות. כדאי לתת להם הכרה ומקום.

לכל אחת דרכי התמודדות שונות, אם זה בשיחות ובשיתופים, אם זה בעזרת כלים יצירתיים או ספורט ותנועה. יש אימהות שמוצאות שהשגרה עוזרת להן להתמודד, אם זה בתחום הפיזי או בסדר יום ברור. אחרות מספרות ששיטות כגון הרפיה, מדיטציה, או דמיון מודרך, הקלו עליהן. כדאי לשלב הימצאות בחוץ, בטבע, בסדר היום.

תזונה טובה, משמחת ומזינה יכולה לעזור לאזן את השינויים ההורמונליים ולהחזיר לגופך מרכיבים תזונתיים שאולי התדלדלו עם הזמן. אולי זה הזמן לוותר על מזונות מעובדים ועתירי סוכר למיניהם ולפנות לאוכל הקרוב ככל הניתן למקורו שיכול להזין ולהרגיע את הגוף והנפש גם יחד. במידת הצורך, ובהתאם לבדיקות דם, אפשר גם ליטול תוספים למילוי מאגרים.

כדאי לנסות לאזן את שעות השינה שלך (ככל שזה מתאפשר עם ילדים צעירים). שינה או שעה שקטה באמצע היום. אפשר גם לפנות לתחומים טיפוליים לעיבוד ולתמיכה בכל מה שעולה ומציף אותך. ישנן שלל טכניקות ושיטות, כך שכל אחת יכולה למצוא את מה שהכי יתאים לצרכיה. יש נשים שזקוקות לטיפול תרופתי או לתמיכה בעזרת צמחי מרפא מתאימים.


קחי את זה הלאה


חשוב לעודד אימהות מניקות למצוא לעצמן מעגלי תמיכה ושיתוף, שיאפשרו להן לאוורר, לפרוק, להתייעץ, לשתף, להסתכל קצת קדימה על השלבים הבאים. מהנסיון של אחרות, אפשר ללמוד על מורכבותו של עולם ההנקה עבור נשים, לא רק בפן הפיזי והפרקטי, אלא גם בהיבטי הרגש והנפש, אשר נוטים להיות חבויים ועמוקים יותר.


אפשר להיעזר בשירותים בתוך הקהילה, המספקים תמיכה לאימהות:

  • הפעילויות השונות של "ליגת לה לצ'ה" - קבוצות פיזיות ווירטואליות, קו תמיכה, אתר אינטרנט, קבוצות פייסבוק ופורום, כנסים ועוד.

  • נשות מקצוע מתחום ההנקה מציעות מפגשים קבועים או מזדמנים, מעגלי תמיכה, ושרותים נוספים.

  • תחנות טיפות חלב שונות ברחבי הארץ מציעות מפגשי אימהות וגם ארגונים כמו "אמהות למען אמהות" ואחרים, וכמובן מרכזי הורות שונים ברחבי הארץ.

  • במידה שהתחושות קשות או לא עוברות, מומלץ להתייעץ עם רופאת המשפחה או אשת מקצוע של בריאות הנפש.

כדאי לברר מה קיים בסביבתכן הקרובה וגם להיעזר ברשתות החברתיות. תמיכה בכל הכרוך בהנקה, ובמיוחד סיומו של הקשר של ההנקה, אינה מובנת מאליה. אנחנו מאחלות לך גמילה קלה והצלחה בשלב הבא בחיים של ילד־תך.

נכתב על-ידי ורד לב למידע נוסף:

1,058 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page