top of page

מיינדפולנס והנקה

מליסה היא מדריכת לה לצ'ה לשעבר וכבר הרבה זמן שאנחנו מתכננות לשבת ולדבר על אחד מתחומי העיסוק

שלה - מיינדפולנס, ועל החיבור שהיא עושה בין תרגול מיינדפולנס לתמיכה באמהות.


יש ארועים יומיומיים בחיים כמו מעברים ושינויים, התמודדות עם מחלות ואתגרים שונים. אין ספק שחודשי המלחמה האחרונים הציפו קשיים והתמודדויות עבור אמהות והורים רבים. ולפני כן הייתה תקופת הקורונה ואתגריה.

תקופת ראשית ההורות יכולה כשלעצמה להציב אתגרים עבור חלק מהאנשים.

המעבר לאמהות אינטנסיבית אם זה בפעם הראשונה או ברביעית אינו בהכרח מובן מאליו מהבחינה הרגשית ויש צורך לא קטן בהסתגלות, בהתמודדות, בהכלה ולפעמים בלמידה מחודשת של המקום בעולם. אחת הדרכים להתמודדות ולבניית חוסן היא תירגול מיינדפולנס, אם אפשר שזה יהיה משהו קבוע ויומיומי זה עוד יותר מומלץ. מה עוד עושות אמהות מניקות באופן קבוע ויומיומי? מניקות…. לא מעט פעמים ביום. כך שהחיבור הזה בין תירגול מיינדפולנס להנקה בהחלט מתבקש מנקודת מבטי. לשם כך ביקשתי ממליסה לכתוב כמה רעיונות והצעות עבור אמהות מניקות.


מליסה, איך הגעת למיינדפולנס?

את עולם המיינדפולנס הכרתי עוד לפני שהפכתי לאמא, דרך תרגול יוגה. התרגול עזר לי אישית להתמודד עם אתגרי החיים. הפעם הראשונה שקראתי על הנקה בעולם הבודהיזם - אין לזה כמעט אזכור - הייתה בספר של מורה למדיטציה מהודו - דיפה מא, שיצאה מהכפר שלה ללמוד ולתרגל במשך תקופה. כשחזרה לכפר, התלמידות הראשונות שלה היו אמהות חלקן גם מניקות.


הרבה שנים התעסקתי רק בהנקה ומתוך מעגלי האמהות המניקות הגעתי להעברת מעגלי מדיטציות לאמהות. הרצון לקחת את זה מעבר התפתח באחד המסעות שלי להודו. באופן טבעי מי שהגיעו למעגלים היו האמהות שהיו איתי בקשר עוד קודם לכן, בהתחלה ללא התינוקות ובהמשך התפתחו גם מעגלי אמהות עם תינוקות.


מה את מציעה לאמהות מניקות שרוצות להיכנס לעולם המיינדפולנס?

בואו נתחיל מתיאום ציפיות - לא צריכה להיות ציפייה למשהו שקט או סטרילי כמו באיזה ריטריט מרוחק.

אפשר פשוט לעבוד עם מה שיש, במהלך ההנקה, תוך כדי ההורות.


אפשר לקחת הנקה אחת ביום שיכולה להיות זמן תירגול, או לקחת כמה רגעים בכל הנקה לתירגול, ויש הרבה כאלה לאורך היום. אפשר לעשות סריקת גוף תוך כדי הנקה, או כשהתינוק ישן ליד האמא.


תשומת הלב לנשימה, לתחושות הגוף, להרפיית הגוף, למחשבות שעולות מה- mommy mind:

מה אני צריכה לעשות, מה יהיה, דאגות….


״תשומת לב לרגע ההווה מתוך כוונה וללא שיפוטיות״

ג'ון קבט זין (Jon Kabbat-Zinn).


מה קורה במפגשי מיינדפולנס קבוצתיים של אמהות ותינוקות?

במפגשים יש כל מיני אמהות - יש כאלו שמניקות, יש שהתינוק ישן לידן, יש אמא שבדיוק צריכה להחליף חיתול, יש אמא שמשחקת עם הבייבי. יש קולות, צלילים, חיים מסביב.התינוקות נמצאים בעצמם במיינדפולנס, הם לא צריכים ללמוד את זה. המעגל מאפשר לאמהות להיות ביחד, לא להיות לבד עם הדברים, הזדמנות לתרגולים משותפים, לשיתוף חוויות. אמהות מספרות כמה זה משמעותי עבורן לתרגל במהלך הנקה - הקשר עם התינוק.ת, תחושות הגוף והלב, זו נוכחות מדהימה. לא חייבות לסגור עיניים, גם למבט יש חשיבות, למה שרואות ביחד עם התינוק.ת.


מה חשוב לך לקדם?

חמלה עצמית. זה מקום מיוחד באמהות, לעומת כל השיפוטיות ורגשות האשם. להביא פנימה חמלה, עיניים טובות, עדינות עצמית.


זה לימוד לא פשוט בהכרח, עם כמה שיש רצון להיות שם. לא תמיד קל לנשים ולאמהות להיות במקום הזה.

"חשוב לי לקדם ולתרגל את זה עוד ועוד בעצמי ועם אמהות".


תרגול מיינדפולנס מסייע להפחתת מתחים, להרגעת הנפש והגוף והוא כלי שאפשר ללמוד ולתרגל גם בחיי היומיום העמוסים של הורים לקטנטנים.


הצעה לתרגול של מדיטציה בהנקה



תרגול מיינדפולנס אמהות ותינוקות


מליסה בר-אילן היא אמא לשלושה ילדים. מורה ומתרגלת מיינדפולנס, בעלת תואר שני M.A בתרפיה באומנות, מטפלת באמצעות מיינדפולנס והחוויה הסומטית (SE). יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ומנחת סדנאות מבוססות על

MSC - Mindfulness Self Compassion.

אפשר למצוא את מליסה בפייסבוק או באינסטגרם


נכתב על ידי ורד לב, ינואר 2024


172 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page