top of page

האם התינוק שלי מקבל מספיק חלב?

בעולם בו הכל מדיד, חוסר הידיעה של כמה חלב הגוף שלנו מייצר עלולה להיות מלחיצה. במאמר זה ננסה לענות על השאלה, כיצד ניתן לדעת כמה תינוק צריך לאכול והאם התינוק מקבל מספיק חלב.


baby nursing with his hand on his head

הרבה הורים שואלים את עצמם כמה התינוק צריך לאכול, אבל מספר זה משתנה באופן דרמטי בין התינוקות, ולכן השאלה "כמה תינוק צריך לאכול" לא תיתן לנו תמונה מלאה ולא תעזור לנו להבין את התשובה לשאלה החשובה באמת: "האם התינוק שלי מקבל את מה שהוא צריך על מנת לשגשג?" על מנת להבין את התשובה לשאלה הזו, חשוב לדעת את הדברים הבאים:


עקבי אחר תינוקך ולא אחר מה שכתוב בספרים

בארבעת השבועות הראשונים, התינוק צריך לינוק לפחות כל שעתיים-שלוש כדי לבסס את אספקת החלב של אמו ולקבל מספיק חלב. הנקות תכופות הן נורמליות, בין השאר משום שהחלב הוא גם שתיה וגם מזון. גם מבוגרים שותים או אוכלים משהו כל שעתיים. הקיבה של התינוק קטנטנה וחלב האם מתעכל במהירות ועל כן הוא זקוק להנקות תכופות כדי לגדול. ישנם ספרי הורות אשר ממליצים על הקניית לוח זמנים לתינוקות יונקים. אך לוחות זמנים עלולים להפחית את ייצור החלב, כמו גם שילוב תמ"ל שלא לצורך או שילוב מוצץ.

עליה במשקל

בימים הראשונים שלאחר הלידה התינוק מאבד עד כ-7% ממשקל הלידה. כאשר ייצור החלב מתגבר, לרוב ביום השלישי או הרביעי ללידה, נצפה מהתינוק להתחיל לעלות במשקל. רוב התינוקות יחזרו למשקל הלידה עד גיל 14-10 ימים. התינוק שלך יגדל בקצב האישי שלו ועקומת הגדילה שלו תתעד את התפתחותו. כאשר ההנקה טובה ואין דאגות מיוחדות, על פי המלצת משרד הבריאות, רצוי לשקול בפעם הראשונה תוך שבועיים, אחרי זה בגיל חודש, חודשיים, ואז כל חודשיים ומגיל חצי שנה כל שלושה חודשים. ייתכן שמשקלו של התינוק יעלה בעקביות לאורך אחוזון מסוים או שיעלה במהירות ויחצה מספר אחוזונים. ירידה הדרגתית באחוזונים לרוב אינה מעידה על בעיה אם התינוק בסופו של דבר מתייצב על אחוזון. לפי משרד הבריאות, יש לזכור כי בשנתיים-שלוש השנים הראשונות לחיים, תינוקות ופעוטות רבים עוברים מאחוזון אחד לשני עד שמייצבים את עצמם על אחוזון מסוים. יש התייחסות לזה בחוזר משרד הבריאות. לעיתים, תינוקות מתחילים באחוזון גבוה אך עולים במשקל לאט, כך שהם יורדים באחוזון. כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי תומך הנקה אם התינוק אינו עולה מספיק במשקל.

הביטי בתינוקת שלך

שאלי את עצמך: האם היא יונקת בשקיקה? האם היא בריאה, פעילה ועירנית? האם היא מתפתחת כמצופה לגילה?

שתן ויציאות

כמות השתן והיציאות היא מדד טוב לכמה חלב התינוקת מעבירה. מהיום החמישי, צפוי לראות לפחות 6 חיתולים עם שתן ושלוש יציאות בצבע חום/צהוב/ירוק. בכל מקרה מומלץ לשקול את התינוקת תוך שבועיים או אם יש כל חשש.

באיזו תדירות להיניק?

ככל שתניקי בתדירות יותר גבוהה, כך תייצרי יותר חלב. הנקה בתדירות נמוכה עלולה להשפיע על כמויות החלב שלך. בשבועות הראשונים, רוב התינוקות צריכים לינוק כל שעתיים-שלוש או לפחות 12-8 פעמים ביממה, כולל כמה הנקות בלילה. כשהתינוק ער, הוא יינק לעתים קרובות יותר, אפילו כל שעה.

משך ההנקה

יש תינוקות שיונקים חמש דקות, ויש שיונקים שעה. חשוב לא לקטוע את התינוקת באמצע יניקה פעילה. רוב התינוקות מתנתקים מעצמם. אם בסוף ההנקה התינוקת אינה יונקת באופן פעיל, אפשר לנתק ולהציע צד שני, שם הזרימה תהיה יותר מהירה ותעודד את התינוקת להמשיך. אם התינוקת אינה רוצה צד שני, רצוי להתחיל עם הצד השני בהנקה הבאה.

תינוק ישנוני?

ייתכן שכדאי להעיר תינוק שישן הרבה, במקרה שאיננו מתעורר מעצמו לינוק כל שעתיים-שלוש. זה חשוב במיוחד אם יש לתינוק צהבת או אם אינו עולה היטב במשקל. אם קשה להעירו או שהוא ישנוני, כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי כדי לוודא שהכל תקין. למרבית הבעיות בהנקה ישנם פתרונות בהנקה. הנה כמה הצעות:

  • מרבית האמהות מסוגלות לייצר די חלב עבור התינוק שלהן. כדאי להניק לעיתים קרובות ולהציע לתינוק לינוק משני הצדדים, לפחות עשר פעמים ביממה.

  • העירי את תינוקך אם יש צורך.

  • שימי לב לסימני רעב כגון תנועות חיפוש וניקור והכנסת האגרוף לפה. בכי הוא סימן מאוחר לרעב. עודדי "הנקת צֶבֶר" – הנקה לעיתים תכופות בזמנים שהתינוקת שלך מעוניינת.

  • בדקי שהתינוקת מתחברת טוב לשד ונמצאת בתנוחה בה בטנה מופנית לבטנך וכל גופה צמוד אליך.

  • יש להקפיד על כך שחלק גדול ככל האפשר של השד נכנס לפיו של התינוק.

  • הקשיבי לקולות בליעה כאשר הוא יונק.

  • כדאי להיעזר באשת מקצוע בראשית הדרך אם את מרגישה שההנקה מאתגרת, לא נוחה או כואבת.

  • השאירי את התינוקת קרוב אליך. נסי תנוחת הנקה "אינסטינקטיבית" – השעני לאחור/שכבי על גבך כאשר היא שוכבת על חזך, עור לעור, קרוב לשדייך.

  • אפשרי לתינוק לינוק בכל הזדמנות, אפילו בשינה קלה. זה יעודד את רמות ההורמונים בגופך להגביר את כמות החלב.

  • הניקי גם להרגעה ולא רק כמקור תזונה, זה יעודד את ייצור החלב. עדיף להניק במקום להשתמש במוצץ.

  • הנקות הלילה חשובות במיוחד לביסוס והגברה של ייצור החלב.

  • נסי לקבל עזרה בעבודות הבית. זה הזמן להתעלם מהאבק ולאכול ארוחות פשוטות להכנה כך שתוכלי להתמקד במנוחה ובתינוקת שלך.

  • הדרך היעילה ביותר להגביר את תפוקת החלב היא להיכנס עם התינוק למיטה ליום או יומיים ולהתמקד רק בטיפול בו ובהנקה. אפשרי לאחרים לטפל בך.

דחיסות שד Breast Compressions

מסייעות לתינוק להיות יותר פעיל על השד ולהעביר יותר חלב:

  1. תמכי בשד בידך, כשהאגודל בצד אחד של השד ויתר האצבעות בצדו האחר.

  2. חכי שהתינוק יינק באופן פעיל, כך שהוא פותח פה גדול. כאשר הבליעות מפסיקות, לחצי על השד לחץ רציף על מנת להגביר את זרם החלב. המשיכי להפעיל לחץ כאשר הבליעות ממשיכות ואז הרפי.

  3. שני את זוית היד שלך על השד וחזרי על שלב 2 באזורים שונים על השד. היי עדינה, זה לא אמור לכאוב.

  4. נסי להחליף שדיים לפחות פעם או פעמיים במהלך ההנקה כאשר התינוק מתנתק או כאשר דחיסות השד לא עוזרות לו להמשיך להיות פעיל על השד. עם הזמן תמצאי שאינך זקוקה עוד לדחיסות שד.

  5. סרטון הסבר

רעיונות פשוטים להגברת ייצור החלב

הוצאה של חלב מהשד, גם בכמות קטנה, כאשר השד מרגיש רך, מעודדת ייצור חלב. שדיים מלאים מאטים את קצב ייצור החלב. ייתכן שעליך להניק לעיתים תכופות יותר. תינוקות יונקים ממגוון סיבות ולא רק לאוכל. ההנקות הקצרות בין ההאכלות מאוד מסייעות בהגברת ייצור החלב. התינוק לא רגוע: לתינוקות רבים ישנו זמן קבוע (לרוב לקראת הערב) בהם אינם רגועים, בין אם הם רעבים או לא. ישנם תינוקות הזקוקים לגירויים רבים ואחרים להרגעה. עד מהרה תלמדי מה תינוקך צריך. אם הוא נרגע בהנקה, הכי פשוט לתת לו לינוק. השלימי עם רצונו של התינוק לינוק בתכיפות גבוהה מפעם לפעם. השדיים שלך יתאימו את עצמם לייצור עוד חלב אם תניקי לפי צרכי תינוקך. ההנקות מתקצרות, ייתכן שרק לחמש דקות מכל שד. מרבית התינוקות נעשים מאוד יעילים כאשר ההנקה מתבססת. דפוסי היניקה של כל תינוק מאוד אישיים. אם התינוק עולה היטב במשקל בקצב מתאים, כנראה שההנקה מתאימה לצרכי התינוק שלך. החלב שלך תמיד מושלם עבור תינוקך, אפילו אם עלייתו במשקל איטית. לרוב, ישנו פתרון בהנקה אם התינוק זקוק לעוד חלב.


להאזנה למאמר לחצו כאן










מבוסס על המאמר Is My Baby Getting Enough Milk מאתר ליגת לה לצ'ה בריטניה. תורגם לעברית על-ידי בטי ניקסון-כהן

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page