top of page

תמיכה משפחתית בהנקה

תפקיד ההורה השותף/ה בהנקה – השפעת התמיכה של בני/בנות זוג, ובני משפחה נוספים תמיכת ההורה השותף/ה עשויה להיות אחד הגורמים החשובים ביותר בהצלחת ההנקה. להורה הנוסף/ת יכולה להיות השפעה על ההחלטה הראשונית של אמהות אם להניק או לא.


mom, dad, baby and toddler together on the bed

למשל, לפי אחד המחקרים, במשפחות בהן האבות השתתפו בהרצאה בת שעתיים על הנקה, הסיכוי של אמהות להתחיל הנקה לאחר הלידה גדל כמעט פי שתיים. יש לשותפים/ות שלנו השפעה גם על משך ההנקה. במחקר נוסף נמצא כי אימהות שבני זוגן קיבלו הדרכה לפני הלידה על התמודדות עם קשיי הנקה התחלתיים, עדיין הניקו בגיל 6 חודשים על אף שנתקלו בקשיים כאלה, פי חמש מאימהות שבני זוגן לא עברו הדרכה שכזו.

אבות הם לא השותפים היחידים המשפיעים על ההנקה. יש חלק משמעותי בתמיכה להורה שותף/ה, סבא או סבתא, חברה קרובה, דולה, או כל אחד ואחת שהאם רואה בה את שותפיה להורות ולהנקה.

באילו דרכים יכול/ה השותף/ה שלי לתמוך בהנקה שלי?

הכירו ועשו שימוש במקורות ידע ותמיכה

לפני הלידה ואחריה, חשוב ליצור תמיכה ככל האפשר לתהליך ההסתגלות להורות ולהנקה. ליגת לה לצ'ה מספקת מקורות מידע רבים על אימהות ועל הנקה, כולל הספר The Womanly Art of Breastfeeding, אתר האינטרנט של לה לצ'ה ישראל ואתרי לה לצ'ה בשפות נוספות, קו התמיכה הטלפוני 1599-525-821, קבוצות מקומיות, מדריכות לה לצ'ה וקבוצות לה לצ'ה במדיה החברתית – פייסבוק, יוטיוב, אינסטגרם.

הורים יכולים לחפש מקורות מידע רלוונטים יחדיו, אפשר לחפש מאמר שנותן מענה לקושי שעולה, למצוא מפגש של קבוצת לה לצ'ה באזור מגוריכם, לאתר שם ומספר טלפון של מדריכת לה לצ'ה, או להעלות שאלה בפורום או בקבוצת הפייסבוק.

קבלו על עצמכם/ן את המחוייבות להנקה

זמן, משאבים רגשיים ומשאבים כספיים – אם נהיה כנות, כל משפחה מניקה צריכה תמיכה. בהתחלה, במיוחד אם התינוק לא מצליח להתחבר בצורה מיטבית, נרדם בזמן ההנקה או יונק הרבה ולמשך זמן רב, זה דורש יותר אנרגיה ותמיכה אוהבת. השבועות הראשונים של ההנקה, ובכלל, של האימהות, עלולים להיות קשים מבחינה רגשית. בנוסף, במקרה של קשיים מיוחדים בהנקה, הרופא/ה עשוי/ה להמליץ על סיוע מקצועי של יועצת הנקה, דבר העולה כסף. גם השכרה או רכישה של משאבת חלב יכולה לסייע בהנקה, במקרה הצורך. ההורה השותף/ה יכול/ה לקחת על עצמו/ה את המחוייבות הראשונית לתמוך בהנקה, מתוך הבנה כי בטווח הרחוק ההנקה לוקחת פחות זמן מהאכלה בבקבוק, מסייעת בהתמודדות האם לאחר הלידה וחוסכת כסף.

היו שומרי/ות הסף

השותף/ה יכול/ה לשמור על הגבול במקרים בהם אנשים אחרים דורשים את תשומת ליבה של המניקה. ההורה השותף/ה יכול/ה לענות לדלת או לטלפון, להודיע לאחרים שהאם זקוקה לזמן לבד או למנוחה (ולתת מענה לצרכים המיידים של ילדים נוספים במשפחה).

לטפל באמא

אני אוהבת לחשוב על האם המניקה כעל כד מלא במים, ועל התינוק ככוס. אם הכד מלא עד גדותיו במים, קל למלא ממנו את הכוס. ואילו אם הכד ריק, קשה או אפילו בלתי אפשרי. השותף/ה יכול/ה לסייע לאם "למלא את הכד", כך שתוכל לשפוך אל התינוק זמן, אהבה ותשומת לב בקלות רבה יותר. הנה כמה דרכים בהן ניתן לעשות זאת:

  • כבדו את הצורך של האם במגע: ישנן אימהות מניקות שמרגישות שהן במגע יתר, בשל הקרבה התמידית לתינוק, והן יבקשו פחות מגע מאחרים משמעותיים/ות בסביבתן. אימהות אחרות מרגישות שנותנות כל כך הרבה לתינוק וזקוקות לקבל תשומת לב ומגע אוהב. יש אימהות מניקות שלא מרגישות בנוח עם מגע מיני בשד, ואילו אחרות לא חשות כך. שימרו על תקשורת פתוחה על סוג המגע הנחוץ למניקה, וזכרו שגם הדברים האלה זמניים ומשתנים.

  • כבדו את הצורך הבסיסי של האם באוכל, שינה, זמן לבד, רחצה, טיפוח ופעילות גופנית: לפני שתינוק נולד אנו עשויות להתייחס למילוי צרכים אלו כמובנים מאליהם, אבל הם הופכים יקרי ערך אחרי הגעת התינוק. גם במקרה זה, השותף/ה יכול/ה לברר עם האם, באמצעות תקשורת פתוחה, אם הצרכים שלה נענים, ויכול/ה לברר איך ניתן לסייע במקרה שצרכיה לא מקבלים מענה.

  • תווכו חיים חברתיים: הורות חדשה עלולה להביא לבידוד. כשהאם מוכנה לכך, השותף/ה יכול/ה להקל עליה להניק בזמן מפגש חברתי בבית ומחוצה לו. השותפים/ות יכולים/ות גם להדגים נינוחות בזמן הנקה בציבור, דבר שיתרום לנינוחות של האם להניק. דרך פשוטה בה השותף/ה יכול/ה לעשות זאת, היא על ידי ישיבה זקופה ובטוחה לצד האם, תוך קשר עין ידידותי ואוהד עם אחרים בסביבה.

  • ספקו עזרה מעשית: שותף/ה יכול/ה, למשל, ליצור "קן" הנקה, שהוא מקום נוח בו האם יכולה להניק וגם להגיע בקלות לדברים שהיא צריכה או רוצה. "קן" הנקה יכול להיות כורסה נוחה, עם כריות תמיכה, אם האם רוצה או צריכה; אולי הדום להרמת הרגליים; שולחן קטן קרוב, עם מים או תה, חטיף בריא, ספר, שלט, מטען, טלפון סלולרי, טאבלט, מחשב או כל דבר שנחוץ לאם בזמן ההנקה. השותפים/ות יכולים/ות גם לקחת על עצמם/ן חלק גדול יותר של מטלות הבית, הבישול, הטיפול באחים גדולים יותר. אפשר לארגן סיוע חיצוני, בין אם חברים או משפחה, או עזרה בתשלום.

  • התחברות עם התינוק בדרכים אחרות מהאכלה: לפני ביסוס ההנקה (בדרך כלל אחרי ארבעה עד שישה שבועות לאחר הלידה) שימוש בבקבוקים עלול להפריע להתחלה מיטבית של ההנקה. למרבית השמחה, ניתן ליצור קשר אוהב עם תינוק בדרכים נוספות, כגון מקלחת לתינוק, החלפת טיטול, נשיאה במנשא, עיסוי לתינוק, עור-לעור עם התינוק ומשחקים.

  • צלמו את ההנקה: גם אם זה לא מרגיש ככה כרגע, ההנקה נמשכת זמן קצר בלבד. תינוקות הופכים לפעוטות. פעוטות הופכים לילדים. ובסופו של דבר הם מפסיקים לינוק. אם ההורים רוצים מזכרת מתוקה לתקופת ההנקה, השותף/ה יכול/ה לתעד את ההנקה על ידי צילום תמונות, או אפילו הזמנת צלם מקצועי. [המבט האוהב שבו שותף/ה מצלם/ת את האם המניקה, גם הוא מציג, באופן גלוי ופומבי, את התמיכה וההערכה כלפי האם].

במסגרת הקלינית אנו נוטות לחשוב על ההנקה כדיאדה – האם המניקה והתינוק היונק. ייתכן שזה יראה כאילו אנשים אחרים מודריים ממערכת היחסים של ההנקה, ולמעשה, באופנים מסוימים, זה באמת המצב. עם זאת, באופנים רבים אחרים, שותף/ה להנקה יכול/ה להוות לא פחות מהיסודות היציבים לבניית חווית הנקה חיובית ומוצלחת לכל המשפחה.

_____________________ אליסה שנל היא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, מדריכת לה לצ'ה בדימוס ואם לשלושה ילדים שינקו, שניים מלידה ואחד מאומץ. היא מרצה בינלאומית, מחברת הספר Breastfeeding Without Birthing: A Breastfeeding Guide for Mothers Through Adoption, Surrogacy, and Other Special Circumstances ושותפה לאירוח בפודקאסט "Breastfeeding outside the Box"

מקורות:

  1. US Department of Health and Human Services. The Surgeon General’s Call to Action to Support Breastfeeding. Washington, DC, USA: Office of the Surgeon General. 2011.

  2. Wolfberg, A. J., Michels, K. B., Shields, W., O’Campo, P., Bronner, Y., & Bienstock, J. Dads as breastfeeding advocates: results from a randomized controlled trial of an educational intervention. American Journal of Obstetrics and Gynecology 2004; 191(3):708-712.

  3. Pisacane, A., Continisio, G. I., Aldinucci, M., D’Amora, S., & Continisio, P. A controlled trial of the father’s role in breastfeeding promotion. Pediatrics 2005; 116(4): e494-e498.

  4. Nommsen-Rivers, L. A., Mastergeorge, A. M., Hansen, R. L., Cullum, A. S., & Dewey, K. G. Doula care, early breastfeeding outcomes, and breastfeeding status at 6 weeks postpartum among low-income primiparae. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing 2009; 38(2), 157-173.

  5. Rempel, L. A., Rempel, J. K., & Moore, K. C. Relationships between types of father breastfeeding support and breastfeeding outcomes. Maternal & Child Nutrition 2017; 13(3):e12337.

  6. Mohrbacher, N., & Kendall-Tackett, K. Breastfeeding Made Simple: Seven Natural Laws for Nursing Mothers. California, USA: New Harbinger Publications, Inc. 2010.

  7. Kendall-Tackett, K., Cong, Z., & Hale, T. W. The effect of feeding method on sleep duration, maternal well-being, and postpartum depression. Clinical Lactation 2011; 2(2):22-26.

  8. Bonyata, K., Financial costs of not breastfeeding, February 2019, http://kellymom.com/pregnancy/bf-prep/bfcostbenefits/ (accessed 3 June 2020).

  9. deMontigny, F., Gervais, C., Larivière-Bastien, D., & St-Arneault, K. The role of fathers during breastfeeding. Midwifery 2018; 58:6-12.

מאת אליסה שנל Alyssa Schnell תורגם על-ידי דיאנה חרובי פורסם ב-3.8.2020 בכתב העת של ליגת לה לצ'ה Breastfeeding Today



294 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page