top of page

עד איזה גיל מומלץ להניק?

שאלה שהופנתה לאתר:

לפי עקרונות הפילוסופיה של ליגת לה לצ'ה שראיתי באתר, קשר ההנקה בין האם לתינוק יימשך עד שהתינוק לא יהיה זקוק לו עוד. איך הדבר מתבצע הלכה למעשה, האם זו עמדת ליגת לה לצ'ה גם כשהתינוק הופך לפעוט? האם יש גיל בו ההנקה כבר לא מועילה?


תשובה: מחקרים רבים מעידים על חשיבותה הבריאותית של ההנקה למשך כל תקופת ההנקה, וגם לאחריה. כך שמעבר לחשיבות הברורה של תקופת ההנקה עצמה, ככל שתקופת ההנקה נמשכת זמן רב יותר, ישנם יתרונות בריאותיים לאם ולתינוק גם יחד. לדוגמא, הנקה לטווח ארוך יכולה להגן מפני סרטן השד.\

המחקר העדכני מראה, שחשיבות ההנקה אינה בתזונה בלבד. להנקה יש חשיבות מרכזית בבנייתה ובפיתוחה של מערכת החיסון של התינוק והפעוט, בשנות חייו הראשונות. חשוב לזכור בהקשר זה כי מערכת החיסון האנושית מבשילה בגיל 6-7 שנים. לפיכך, להגנה החיסונית האימהית, הנמשכת כל עוד הפעוט יונק, חשיבות רבה בהגנת הפעוט. ארגוני הבריאות הבינלאומיים ממליצים על משך הנקה של שנתיים ומעלה, ומפרסמים שרצוי להמשיך בהנקה כל עוד היא מתאימה הן לאם והן לפעוט.

דפוס ההנקה של פעוט הוא מאוד אישי. כיוון שמדובר במערכת יחסים הדדית של האם והפעוט, יתכנו מצבים בהם לאם פחות מתאים להניק. בין הפעוט והאם מתקיים שיח משלהם בנושא ההנקה, למשל: מתי, כמה ואיפה הכי נכון לקיים את ההנקה. הנקה בדרך זו יכולה ללמד את הפעוט התחשבות בזולת, דחיית סיפוקים, הכרות עם מערכות יחסים הדדיות ועוד.

תהליך הגמילה מההנקה מתחיל למעשה עם ראשית הצגת אוכל מוצק לתינוק. יחד עם זאת, רצוי שלפחות עד גיל שנה, ההנקה תהיה חלק משמעותי מתזונתו. בהמשך, בתהליך הגמילה הטבעית בקצב של התינוק, שיכול בעצם להימשך הרבה זמן, אפשר לראות שהפעוט עצמו מפחית את כמות ומשך ההנקות עד שבשלב האחרון של התהליך, יתכן שינק רק אחת לכמה ימים, עד שההנקה תבוא אל סיומה באופן טבעי.

במקרה שהאם בוחרת לסיים את ההנקה באופן יזום, ליגת לה לצ'ה מאמינה בתהליך גמילה מדורג שמתייחס באהבה ובכבוד גם לצרכי התינוק וגם לצרכי האם.

עודכן על-ידי ורד לב, רעות אלינגר ופיגא טבנס, נובמבר 2020

3,184 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page