top of page

הנקה עם שחלות פוליציסטיות (PCOS)

תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS) היא הסיבה הנפוצה ביותר לחוסר פריון בקרב נשים.

baby nursing

הסימפטומים כוללים:

  • רמות גבוהות של אינסולין (שעשויות להוביל לעלייה משמעותית במשקל).

  • רמות גבוהות של הורמוני מין גבריים (שעשויות להוביל לאקנה ולצמיחה של שיער גוף לא רצוי).

  • מחזורי ווסת לא סדירים, ציסטות שחלתיות.

  • סיכון מוגבר לסוכרת.

  • ריקמת שד שאינה מפותחת דיה.

מאחר ומדובר בתסמונת ולא במחלה, שילוב הסימפטומים הוא ייחודי לכל אישה. דבר המאתגר תהליכי זיהוי ואבחנה על ידי אנשי הצוותים הרפואיים המטפלים באישה. כתוצאה מכך, נשים רבות אינן זוכות לאבחון רשמי של מצבן. אמהות עם שחלות פוליציסטיות עשויות להתמודד עם קושי בייצור חלב מצד אחד או עם עודף ייצור חלב מהצד השני.

נשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות מצריכות מעקב זהיר לפני ואחרי הלידות שלהן על ידי הצוות הרפואי המלווה אותן.


טיפול

התרופה מטפורמין metformin (ידועה בארץ גם כגלוקופאז' או גלוקומין) היא התרופה הנפוצה ביותר לטיפול בנשים הסובלות משחלות פוליציסטיות והיא משמשת לתמיכה בנשים המתקשות להיכנס להריון או לקיימו עד סופו. היא מפחיתה שיבושים הורמונליים.

ד"ר תומס הייל מתייחס לתרופה בספרו Medications and Mothers’ Milk כבטוחה וכמתאימה לשימוש בתקופת ההנקה (דירוג L1) עם מעבר מועט מאד של התרופה דרך החלב לתינוקות ולפעוטות היונקים.

תמיכה

מומלץ לאישה הסובלת מתסמונת השחלות הפוליציסטיות ללמוד את כל מה שהיא יכולה בקשר להנקה נורמלית עוד לפני הלידה, על מנת להבין אחרי הלידה אם ישנה בעיה ואם הבעיה קשורה לתסמונת ממנה היא סובלת. כדאי להכיר את כל הסימנים לכך שהתינוק מקבל מספיק חלב. ניתן לשוחח מבעוד מועד עם מדריכת לה לצ'ה או עם יועצת הנקה מוסמכת IBCLC בנוגע לניהול הנקה תקין, תנוחות הנקה, למה לצפות בשבועות הראשונים ועוד.

לא כל האמהות עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות חוות קשיים בהנקה. אולם אם אישה חוותה קשיים בכניסה להריון ולאחר הלידה, ואינה בטוחה שההנקה מתקדמת היטב על אף שהיא פועלת בצורה שנראית לה הכי נכונה זה יכול להוביל אותה לתסכול, ומעבר לכך. על כן כדאי למצוא רשת תמיכה בהנקה שתעזור לאישה להשיג את מטרותיה בהנקת ילדיה. ישנן אמהות שיתמודדו עם קושי בייצור מספק של חלב, ובמקרה כזה כל כמות של חלב שהן תייצרנה תהיה משמעותית. ואילו לעומתן, יהיו נשים שיתמודדו עם שפע חלב ויזדקקו לאסטרטגיות מתאימות להתמודדות עם המצב.


מדריכות לה לצ'ה יכולות לעזור לסקור את האפשרויות העומדות בפני אמהות מניקות. גם אישה שלא מצליחה לייצר את כל כמות החלב לה זקוקים ילדיה יכולה להניח את תינוקה על השד ולהרבות במגע עור בעור לו יתרונות רבים: פיזיים, מנטליים ורגשיים.

המגע משפיע גם על הפרשת הורמון האוקסיטוצין המסייע בהיקשרות האם ותינוקה ותורם להרגעת שניהם. ההנקה היא מקור לקשר ולתמיכה לצד היותה מקור מזון חשוב לתינוקות.

תורגם ועובד על-ידי ורד לב מהמאמר המקורי הנמצא באתר של ליגת לה לצ'ה הבינלאומית

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page