top of page

הנקה וצום יום כיפור

לקראת יום כיפור, עולות שאלות רבות לגבי השפעת הצום על האם המניקה והיונק־ת.

לפי ההלכה, ליולדות עד שלושה ימים מהלידה אסור לצום, ויולדות עד שבוע מהלידה מחליטות אם הן צריכות לאכול או לא. שאר האמהות המניקות, המתכננות לצום, מתלבטות כיצד ישפיע הצום על ההנקה.

אמהות רבות עוברות את הצום בשלום וללא השפעה על החלב, אך ישנן אמהות שהצום משפיע על מצבן הפיזי ועל משק החלב שלהן. כמו כן, חלק מהנשים חשות חולשה רבה יותר ממה שהן רגילות לחוש בצום, ואולי תחושנה כאבי ראש, בחילות או סחרחורות. ישנן אימהות שהצום מפחית את כמויות החלב שלהן ונדרשת לאחר הצום עבודה מאומצת להחזירו. אם זו פעם ראשונה שאת צמה בהנקה כדאי להתכונן לכך כמפורט מטה, על מנת לשמר את ההנקה בהמשך.

להלן סימנים מדאיגים אצל תינוקות: בכי רב; חיתולים עם מעט שתן; שתן כהה; או אפתיות (חשוב לשים לב כי סימנים כגון שתן כהה או אפתיות מצריכים בירור רפואי.)

יש רבנים שמציעים לאימהות מניקות להכין לפני הצום בקבוקים עבור התינוק, מחלב אם שאוב או מתמ״ל (תרכובת מזון לתינוקות), למקרה שהאמא לא תוכל לספק לתינוק־ת את כל צרכיה-יו מהנקה ביום הצום. מלבד פגיעה בהנקה המלאה (אם קיימת עד כה), לא כל תינוק־ת מוכנ־ה לשתות מבקבוק, ואנחנו לא ממליצות לנסות תזונה חדשה דווקא ביום שבו שירותי הרפואה פחות נגישים.

בעלון השבת "מצב הרוח" (21.9.12), כותב הרב בן ציון אלגאזי, ראש מכון צורבא מרבנן ור"מ בישיבת כרם ביבנה:

"איסור אכילה ושתייה ביום הכיפורים, חמור יותר מכל שאר הצומות. האוכל ושותה בשיעור שקבעו חכמים, מבטל את העינוי וחייב כרת. לכן, ההנחה הבסיסית היא, שעוברות ומניקות מתענות ומשלימות יום הכיפורים (שולחן ערך ברי"ז).

ובכל אופן, הפוסקים דנים בדין מעוברות שקיים חשש לנזק להן או לעובריהן עקב הצום, כגון חשש להפלה, או שהיו מקרי הפלה קודמים, בכגון אלה התירו למעוברות לאכול ולשתות בשיעורים על פי התייעצות מוקדמת עם רופא ומורה הוראה. כך גם מיניקות, שכתב החזון איש (או"ח נ"ט): 'סתם תינוק מסוכן הוא אצל חלב, וכל שיש ספק שמא יגרם לתינוק קלקול מעיים כעצירות או שלשול או חום כלשהו, ע"י שינוי בדרך הזנתו, הרי הוא ספק פיקוח נפש, ומחללים על זה את השבת'. לפי זה, יש לנהוג כך לעניין יוה"כ, אם ע"י הצום יתמעט החלב או יפסק לגמרי, והתינוק יצטרך להיזון בתחליפים, יהיה מותר למינקת לשתות."

בגלל שלעתים קשה להתייעץ עם רב או רבנית בחג עצמו, מומלץ למי שמתכוונת לצום ומקפידה על שאלת רב, לפנות לרב לפני הצום. יש לברר מראש באלו מצבים מומלץ לאכול ולשתות ובאלו כמויות. חשוב למנוע מצב בו אמא ממשיכה לצום, למרות חשש בריאותי לה או לתינוק־ת, כי לא היתה בטוחה איך לנהוג.

לקראת פנייה לרב בעניין הצום, חשוב להכין מידע אישי שיסייע להחלטה:

  • גיל התינוק־ת

  • בעיות בצומות בעבר עם או בלי הנקה

  • קשיים עם הנקה כמו עלייה איטית במשקל

  • המצב הבריאותי של התינוק־ת

  • רגישות למאכלים שונים

  • המוכנות של התינוק־ת לאכול מוצקים או לשתות מבקבוקים

אפשר גם לציין שהמלצת ארגון הבריאות הבינלאומי היא הנקה בלעדית למשך חצי השנה הראשונה לחיים, עם המשך ההנקה, בתוספת של מזונות משלימים, עד לפחות גיל שנתיים.

אנחנו מציעות לשאול מראש על שתייה או אכילה ב"שיעורים". ישנם רבנים שממליצים לאמא מיניקה, שהתינוק־ת שלה תלוי־ה בחלב אם, לצום מלכתחילה עם שיעורים. לפי הפסיקה הזו, האמא שותה עד 40 מ"ל (מומלץ מיץ או מרק ולא מים) כל 9 דקות (או לעתים קרובות יותר), כבר מתחילת הצום.

טיפים כלליים לקראת הצום:

  • לשתות הרבה ביום–יומיים לפני הצום, כדי להתחיל את הצום במצב מיטבי.

  • להמעיט בפעילות פיזית למשך הצום. ככל שמתאפשר, להישאר בבית ואף במיטה.

  • כדאי לדאוג לא להישאר לבד במשך שעות ארוכות, במיוחד אם את מטפלת בילדות־ים נוספות־ם.

  • לאחר הצום, להחזיר נוזלים לגוף בהדרגה, לא בצורה מופרזת. אפשר להתחיל עם מאכלים כגון מרק, שייק, או פירות.

  • הרבה תינוקות ירצו לינוק לעתים קרובות ביממה לאחר הצום, כדי להחזיר את כמות החלב לרמה הקודמת. חשוב לאפשר להם לעשות כך.

  • יש אמהות שמכינות בקבוק של חלב שאוב בימים שלפני הצום, שמא יהיה צורך. חשוב לזכור שגם אם דילגת על הנקה, הגוף ממשיך להשתדל לייצר חלב.

איחולי גמר חתימה טובה לכולן וצום קל לכל מי שצמה.



3,714 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page