top of page

עששת בתקופת ההנקה

מאת ד"ר יעל דובסטר-דוד

דצמבר 2023


צחצוח שיניים לפעוט

בקיעת שיניים מתחילה אצל תינוקות סביב גיל 6 חודשים ולעיתים אף לפני כן. המלצות ארגון הבריאות העולמי, איגוד רופאי הילדים ומשרד הבריאות היא על הנקה בלעדית למשך 6 חודשים והמשך הנקה בשילוב "מזונות משלימים" (מוצקים) עד גיל שנתיים ומעבר לכך, כל עוד זה מתאים לאם ולפעוט.

כך יוצא שבפועל תינוקות ופעוטות יונקים וממשיכים לינוק גם בתקופת בקיעת השיניים ולאחר מכן.

חלב אם עשוי להקל על התמודדות התינוק והפעוט עם בקיעת השיניים ולהפחית את הצורך בשימוש במשככי כאבים תרופתיים.


אנשי מקצוע וגם הורים חוששים מהתפתחות עששת ("חורים") בשיניים צעירות ומהצורך בטיפולי שיניים בגיל שבו אין שיתוף פעולה מצד הפעוט. עששת היא מחלה זיהומית הנגרמת מהפרת האיזון הטבעי בין החומצה בפה (מזון מפורק) והיכולת של הרוק לנטרל אותה. הסיבות לעששת קשורות לנטיה מוגברת (החיידקים שבפה, מבנה השן), לתזונת התינוק או הפעוט ולשמירה על היגיינת הפה והשיניים.


חלב אם מכיל גורמים שונים המגינים על השן ובעלי יכולת למנוע עששת. 

בהנקה תקינה הפטמה נמצאת בחלק האחורי של החך והחלב לא ממלא את חלל הפה אלא נבלע - זאת בניגוד לבקבוק שבו הפטמה נמצאת בקדמת הפה והחלב מצטבר בחלל הפה. המאזן בפה מופר כאשר בוקעות השיניים והתינוק נחשף למזונות נוספים מעבר להנקה - למשל, מזון דביק, שקשה להסרה מהשיניים.

למרבית התינוקות והפעוטות אשר הוריהם מקפידים על צחצוח שיניים יסודי לפני השינה, לא תהיה נטיה לעששת.


ההמלצה היא להגיע לביקורת ראשונה אצל רופא שיניים לילדים עם בקיעת השן הראשונה או לכל המאוחר עד גיל שנה, כדי לאתר תינוקות עם גורמי סיכון נוספים שעבורם נדרשים מעקב צמוד והקפדה נוספת. (זה טוב גם כדי להרגיל את הפעוט מגיל צעיר לחוויה ולדמותו של הרופא).


המלצת האיגוד הישראלי לרפואת שיניים לילדים היא שאם מתקיימות "ארוחות לילה", כדאי לנקות את הפה משאריות הנוזל על-ידי מברשת או גזה רטובה או לפחות לתת לתינוק לשתות מים על מנת לשטוף את שאריות החלב שנותרו בפה. גם אם אובחנה עששת אצל הפעוט - לא בהכרח ידרשו טיפולים מורכבים.

קיימות אפשרויות שמרניות למעקב תוך כדי מריחת פלואוריד תקופתית, שינוי הרגלי אכילה, סילוק עששת חלקי ושחזור זמני. רק במקרים קיצוניים של "עששת דוהרת" שבהם הקפדה על היגיינת הפה, מריחת פלואוריד והפחתת מזון דביק לא הספיקו - נשקול הגבלת אכילה לילית.


אין סיבה להפסיק הנקה!


ד"ר יעל דובסטר- דוד היא רופאת שיניים ויועצת הנקה IBCLC


לקריאה נוספת

הקשר בין תזונת תינוקות ועששת -עובדות ומיתוסים, מתוך אתר "האיגוד הישראלי למקצועות ההנקה"

עששת אצל תינוקות, משרד הבריאות




452 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page