top of page
  • תמונת הסופר/תniritkllll

אנדומטריוזיס והנקה

מאת אנט גרין ספטמבר 2023

על פי ההערכות, אחת מכל עשר נשים סובלת מהמחלה הכרונית אנדומטריוזיס. במאמר זה אסקור כיצד אנדומטריוזיס יכולה להשפיע על ההנקה ואשתף בכמה עצות שיכולות לעזור לנשים עם אנדומטריוזיס להפוך את ההנקה לנוחה יותר, ואף לנצל את השפעתה של ההנקה כמדכאת פוריות על מנת לדחות את התסמינים של האנדומטריוזיס שעלולים לשוב יחד עם המחזור החודשי.


המידה בה אנדומטריוזיס יכולה להשפיע על הנקה קשורה במידה רבה בתסמינים הספציפיים של אותה אישה, ובמידת הסבל שהיא חווה יחד עם החוויה שלה של הכניסה להריון ואיך היא הרגישה במהלך ההריון.


מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה גינקולוגית נפוצה, דלקתית, כרונית ותלוית אסטרוגן, שבה רקמה הדומה לרירית הרחם שבדרך כלל מצפה את פנים הרחם, גדלה מחוץ לרחם. ברוב המקרים, צברי תאים אלה של רירית הרחם נמצאים באזור השחלות, החצוצרות ובדופן האגן.

הרקמה דמוית רירית הרחם מתנהגת כפי שהייתה מתנהגת רירית רחם רגילה – היא מתעבה, מתפרקת ומדממת עם השינוי ההורמונלי של המחזור החודשי. אולם, בניגוד לרירית רחם רגילה, לרירית זו אין דרך לצאת מהגוף ולכן היא נשאר כלואה בחלל באגן. הדם הכלוא הזה יוצר ציסטות של דם יבש. ציסטות אלה נקראות לעיתים ציסטות שוקולד בשל צבען. סימנים נפוצים ותסמינים כוללים:

● וסתות כואבות (דיסמנוריאה)

● כאבים באגן

● כאבי ביוץ

● התכווצויות שיכולות להתחיל לפני הווסת ולהימשך כמה ימים במהלך הווסת

● כאב בזמן או אחרי מגע מיני

● כאב בזמן יציאה או מתן שתן

● דימום כבד במהלך הווסת

● בעיות פוריות

● עייפות

● בעיות במערכת העיכול כמו שלשול, עצירות, נפיחות או בחילות, במיוחד בזמן הווסת

אנדומטריוזיס ופוריות

אנדומטריוזיס נחשבת לסיבה השנייה הנפוצה ביותר לבעיות פוריות. לא כל הנשים עם אנדומטריוזיס מתקשות להיכנס להריון באופן טבעי, אולם פעמים רבות הן נזקקות לטיפולי פוריות. הריונות שמתחילים בטיפולים רפואיים הם בעלי סבירות גבוהה יותר להיחשב כהריונות בסיכון ולהסתיים בלידות התערבותיות, מכשירניות ובניתוחים קיסריים. כל המשתנים האלה, יכולים להשפיע על חווית ההנקה של אישה, כך שקשה לדעת בוודאות אם האנדומטריוזיס משפיע באופן ישיר או עקיף.


אנדומטריוזיס וכאב

התסמין הנפוץ ביותר של אנדומטריוזיס הוא כאב באגן. בעוד שרוב הכאב מתרחש בזמן הווסת, יש נשים שירגישו כאב בכל שלבי המחזור החודשי. יש נשים שיסבלו מכאב בשלבים שונים של הריון במהלך גדילת הרחם, בהתאם למיקום הרקמה האנדומטריאלית, צלקות מהליכים רפואיים, הידבקויות וכד'.

הניסיון שלי בטיפול בנשים בשלבים שונים של אבחון האנדומטריוזיס מראה שיש סבירות גבוהה יותר לסבול פחות מכאב במהלך ההיריון, לנשים הפונות לעזרה לפני שהן נכנסות להריון, ומתחילות להנמיך את רמות הכאב שהן חוות לפני ההיריון.

זה לא מפתיע שאישה שסבלה מכאב רב במהלך ההיריון, תמשיך לחוש בכאב גם אחרי הלידה וזה עשוי להשפיע על חוויית ההנקה שלה. טיפול בתינוק והנקה בזמן שאישה חווה כאבים, יכול להיות מאתגר. כאב רב מאוד יכול להיגרם על ידי ישיבה בתנוחות מסוימות של הנקה, במיוחד אם משקל התינוק לוחץ על האגן ועל האזורים הכואבים.

ישיבה לפרקי זמן ארוכים היא לעיתים קרובות אתגר עבור נשים עם אנדומטריוזיס. למידת תנוחות הנקה בשכיבה או בהישענות אחורנית יכולה לסייע מאד. ישיבה על כדור פיזיו בזמן החזקת התינוק או בהנקה, יכולה לאפשר תנועה רבה יותר באגן תוך כדי טיפול בתינוק.

כיצד הנקה משפיעה על הפוריות שלך?

אחד היתרונות של ההנקה הוא היכולת שלה לעכב את חזרת הפוריות לאחר הלידה. עבור חלק ניכר מהנשים הנקה אינטנסיבית ביום ובלילה מסייעת לעיכוב חזרת הביוץ. הגוף שלך מבין שכניסה להריון נוסף כרגע עשויה להיות כרוכה במשאבים רבים, גם עבור משך ההנקה, והביוץ מתעכב. משמעות הדבר היא שרמת האסטרוגן נשארת נמוכה, מה שמעכב גם את התרבות תאי רירית הרחם ואת תסמיני האנדומטריוזיס.


איך אפשר לדחות את התחדשות המחזור החודשי לאחר לידה?

יש כמה דברים פשוטים שאפשר לעשות, רק חשוב לשים לב: בעוד שההנקה יכולה למנוע את התחדשות הפוריות שלך, אין להתייחס אליה כאל אמצעי מניעה, אלא אם את לומדת עוד על שיטת האל וסת LAM- Lactational Amenorrhea Method ועומדת בקריטריונים המוצגים בה.

הניקי לעיתים קרובות: ככל שאת מניקה או שואבת בתדירות גבוהה יותר, כך עובר מסר ברור לגוף שלך על כך שיש פה תינוק שמצריך טיפול בתדירות גבוהה וסביר להניח שהביוץ יתעכב. במיוחד בששת החודשים הראשונים לאחר הלידה.

הניקי בלילה: אמנם ההנקה בלילה יכולה להיות מאתגרת במקצת, אך היא עוזרת לדכא את הפוריות במשך זמן רב יותר.

הניקי מוקדם בבוקר: כמות גדולה יותר של ההורמון פרולקטין מופרשת כשנשים מניקות בשעות הבוקר המוקדמות ועוזרת לדחות את הביוץ ואת חזרת הפוריות.

הימנעי ממוצצים ופטמות מלאכותיות אחרות: החלק הזה יכול להיות המאתגר ביותר, אבל ככל שאת משתמשת פחות בפטמות מלאכותיות, הכוללות פטמות של בקבוק כשאת מאכילה בחלב שאוב, את מגרה יותר את השדיים שלך כי התינוק מוצץ את הפטמות שלך ולא את הפטמות המלאכותיות. שאיבה היא פחות אפקטיבית מהנקה ישירה על ידי התינוק: חשוב לזכור זאת. ככל שתוכלי להניק את תינוקך באופן ישיר, כך תוכלי להימנע יותר מחזרת הווסת.

נסי לישון שנת צהריים עם התינוק: מחקרים מראים שזה יכול לדכא עוד יותר את חזרת הוסת, וזו יכולה גם להיות הפסקה מבורכת מהפעילות היומית.


סיכום

בעוד שיש מגוון התנסויות של נשים עם אנדומטריוזיס בתקופת ההנקה, חשיבות ההנקה המשמעותית ביותר עבור נשים במצב זה נובעת מדחיית התחדשות המחזור החודשי שעלולה להיות קשורה בכאב רב. אני מעודדת נשים שחוות כאבים באגן עוד לפני חזרת המחזור, למצוא תנוחות הנקה שנוחות להן, כדי שהן והתינוקות שלהן יוכלו להנות מהנקה מהנה.


על כותבת המאמר

אנט גרין היא בעלת קליניקה לטיפול הוליסטי במודיעין בה היא עוזרת לנשים במהלך מעגל החיים שלהן - דרך תקופת הפוריות, הריון, גיל המעבר ומצבים הורמונליים שונים.

אנט עוזרת לנשים להתגבר על האתגרים הניצבים בפניהן בתחום הפוריות ובתחומים אחרים הקשורים במחזור החודשי, בהריון, בווסת ו/או חרדה.

אנט מטפלת בנשים באמצעות טכניקות של עיסוי בטני ועיסוי רחם הידועות בשם סובאדה (שבעבר נקראו טכניקות ארויגו של עיסוי בטני של המאיה) ורפלקסולוגיה.


נייד 054-5754032




409 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page