top of page

עליה איטית במשקל בשבועות הראשונים

כשתינוק לא עולה במשקל האמא עלולה להרגיש אשמה, כשלון ופחד.

sleeping baby on his back

לבדוק אם באמת יש בעיה

ההנקה בימים ובשבועות הראשונים יכולה להיות מאוד מלחיצה ומבלבלת. לכן, קודם כל חשוב לבדוק את משקל הלידה, משקל השחרור, והמשקל עד עכשיו. לפעמים מסתבר שהמשקל תקין, והחששות נבעו מסיבה טכנית, כגון, שקילה במשקלים שונים, שקילה במשקל לא מכוייל, שקילה שלא בוצעה נכון מבחינה טכנית, או שנפלה טעות ברישום. חשוב לבדוק את מדדי התינוק לפי הטבלאות של ארגון הבריאות העולמי, שהם יותר מדויקים, במיוחד בגיל הזה, ומבוססים על תינוקות יונקים. לחצי כאן לטבלאות.

נוסף על כך, צריך להתייחס לגובה, להיקף הראש וליחס אורך-משקל. אין להסתפק במשקל בלבד. אם התינוק נמוך, ייתכן שמשקלו תקין לגובהו.


בכל מקרה של עליה איטית, קריטי להיות במעקב אצל רופא ילדים, כדי לבדוק את התינוק ואת מצבו ולשלול מחלה או בעיה רפואית. במקביל, דחוף להשיג עזרה מקצועית לאומדן ההנקה (כמו מדריכת לה לצ'ה או יועצת הנקה), כדי לאתר אם מקור הבעיה קשור להנקה.


סיבות לעלייה איטית במשקל (רשימה חלקית):

  • אצל האמא – ניתוח בשד, בעיה הורמונאלית כולל בבלוטת התריס, חוסר רקמת שד ועוד.

  • אצל התינוק – לשון קשורה, מציצה חלשה, בעיות רפואיות כמו מום בלב ועוד.

  • ניהול ההנקה – התחלת הנקה שלא מיד לאחר הלידה, הנקות לעתים רחוקות מדי, הנקה מצד אחד כל פעם, הגבלת זמן בהנקה, מתן מוצץ, תפיסה לא נכונה ועוד.

אם המצב של התינוק טוב, יש זמן לגלות את הסיבה לעלייה האיטית, ולעבוד על פתרון הבעיה תוך כדי המשך ההנקה הבלעדית. ללא קשר לסיבת העלייה האיטית במשקל, אספקת החלב תלויה בהוצאת חלב מהשד לעתים קרובות. אם התינוק לא מצליח להוציא מספיק חלב, כמות החלב תרד.

במקרים מסוימים, התינוק זקוק לאוכל נוסף. חלב אמו נמצא בעדיפות ראשונה, אם באמצעות הנקות נוספות או שאיבה/סחיטה ידנית. אם האם אינה מצליחה לשאוב, לפעמים חייבים לתת תמ"ל. יש מקרים של תת-תזונה, שבהם לאמא יהיה קשה לשאוב כמות חלב שתספיק כדי להחזיר את התינוק למשקל תקין. אחרי שהתינוק חוזר למשקל תקין, אפשר יהיה להוריד את התוספות בהדרגה ולהחליפן בהנקה.


כמה תוספת לתת?

יש להשלים לכמות שהתינוק זקוק לה לצורך עליה תקינה במשקל. כמה תינוק צריך לאכול? אי אפשר לדעת את הכמויות המדויקות מראש, ולכן חייבים לשקול את התינוק לעתים מאוד קרובות, פעמיים-שלוש בשבוע. אמנם חשוב תמיד להקשיב לסימני הרעב של התינוק, אך במקרים מסוימים של תת-תזונה, התיאבון של התינוק מדוכא. במקרה זה אי אפשר לסמוך על סימני רעב מצדו, וחשוב להציע לתינוק באופן יזום יניקות או תוספות קטנות לעתים תכופות מאוד, כולל בלילה, כדי לעודד את התיאבון. בהדרגה, בזכות האוכל הנוסף, התיאבון יחזור והוא יגביר את הכמויות.


איך לשמור על ההנקה תוך כדי מתן תוספות?

האתגרים בשמירת ההנקה הישירה הם:

  • שמירת מלאי החלב.

  • מניעה של "העדפת הבקבוק".

כדי לשמור על מלאי החלב חשוב להקפיד על המשך ההנקה/השאיבה/הסחיטה הידנית לפי הצורך. אם התינוק מקבל תוספות בכל צורה שהיא, אבל הוא אוהב לינוק, נעלה מאוד את הסיכוי להמשך ההנקה הישירה מהשד. לפחות באופן זמני רצוי לעודד הנקות למטרת הרגעה והרדמה, ולהמנע ממתן מוצץ.


מתי לתת את התוספות?

כאשר התינוק מקבל את התוספות הקטנות לפני ההנקה, גובר הסיכוי שהוא יירדם שבע ומרוצה בהנקה, על השד. אפשר לתת בקבוק לפני כל צד בהנקה, או בקבוק לפני מתן שני הצדדים. אפשר גם לתת תוספת תוך כדי ההנקה בעזרת צינורית ההזנה (SNS). לגבי צינורית ההזנה או לגבי שיטות נוספות, כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי בהנקה.

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page