top of page

מידע על בטיחות חיסוני הקורונה עבור נשים מניקות

21.12.20 ו׳ טבת תשפ״א


הצהרה משותפת של ליגת לה לצ'ה ישראל והאיגוד הישראלי למקצועות ההנקה


 איה אלברט ויצנר - הנקה בימי קורונה. דקה אחרי קבלת חיסון
איה אלברט ויצנר - הנקה מיד אחרי קבלת חיסון לקורונה

משרד הבריאות יוצא בימים אלו במבצע חיסון נגד מחלת הקורונה (COVID-19). בשלב זה, החיסון המוצע הוא של חברת פייזר (Pfizer), המידע להלן אמור להיות רלוונטי גם לחיסון של חברת מודרנה הפועל במנגנון דומה.

בנוסף להמלצת משרד הבריאות הישראלי, מצאנו לנכון לפרסם את המידע המובא ע"י ארגוני בריאות בינלאומיים שונים. הקו המשותף להמלצות אלה הוא שהחיסון עדיין לא נבדק על קבוצת המניקות, אך לפי כל מה שידוע על אופן פעולת החיסון, הוא אינו אמור להוות בעיה באוכלוסייה זו.


ההנקה חשובה לבריאות נשים ותינוקות כאחד. הנקה בלעדית עד גיל חצי שנה, והנקה בתוספת מזון משלים עד גיל שנה לפחות ולאחר מכן כל עוד האם והתינוק מעוניינים בכך, חשובה לבריאות האם והתינוק ומוצהרת ככזו על פי ארגון הבריאות העולמי וארגוני בריאות נוספים.


בעמודים הבאים ניתן לקרוא הצהרות מארגוני בריאות בעולם מתורגמות לעברית בצירוף ההצהרה בשפת המקור, בהקשר של חיסון הקורונה ובטיחותו עבור נשים מניקות.


1. משרד הבריאות הישראלי 21.12.2020, עדכון מספר 1 לפרק בתדריך החיסונים – תרכיבים נגד נגיף קורונה החדש COVID-19 Vaccines

  • אין כל מניעה לחסן נשים מניקות.

2. המרכזים האמריקניים לבקרת מחלות ומניעתן – Center for Disease Control, Presentation slide 17

  • אין מידע/נתונים על בטיחותם של חיסוני הקורונה בקרב נשים מניקות, או על השפעת חיסוני mRNA על תינוקות יונקים, או על ייצור חלב אם.

  • חיסוני mRNA אינם נחשבים לחיסונים עם נגיף חי ואינם נחשבים כבעלי סיכון לתינוקות ולפעוטות יונקים.

  • במידה ואישה מניקה נמצאת בקבוצת יעד לקבלת החיסון לקורונה (אנשי מערכת הבריאות למשל), היא עשויה לבחור להתחסן.

  • There are no data on the safety of COVID-19 vaccines in lactating women or the effects of mRNA vaccines on the breastfed infant or milk production/excretion

  • mRNA vaccines are not considered live virus vaccines and are not thought to be a risk to the breastfeeding infant

  • If a lactating woman is part of a group (e.g., healthcare personnel) who is recommended to receive a COVID-19 vaccine, she may choose to be vaccinated.

3. הצהרות על בטיחות ההנקה לנשים מניקות – הקולג׳ האמריקאי לרופאי נשים – ACOG, Vaccinating Pregnant and Lactating Patients Against COVID-19

  • יש להציע חיסוני קורונה לנשים מניקות, בדומה לנשים שאינן מניקות, כאשר הן עומדות בקריטריונים לסדר העדיפויות למתן החיסון, כפי שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

  • COVID-19 vaccines should be offered to lactating individuals similar to non-lactating individuals when they meet criteria for receipt of the vaccine based on prioritization groups outlined by the ACIP.

4. ארגון רופאי הילדים האמריקאי AAP, COVID-19 Vaccine: Frequently Asked Questions

  • אמנם חיסונים אלה לא נבדקו ספציפית בקרב נשים מניקות, אך לא סביר (בהתבסס על מנגנוני הפעולה של החיסונים בניסויים בארה"ב) כי יהיה סיכון כלשהו לתינוק ולפעוט היונקים.

  • While these vaccines were not specifically tested in breastfeeding women, it is not likely (based on the mechanisms of action of the vaccines in US trials) that there would be any risk to the child.

5. המרכז הטרטולוגי בטקסס בהנהלת ד״ר תומס הייל, אונ׳ טקסס טק, בית הספר לרפואה – Infant Risk, COVID-19 Vaccine in Pregnancy and Breastfeeding

  • בדומה לתרופות אחרות, לא נכללו נשים בהריון או מניקות בניסויי הבטיחות והיעילות של חיסוני הקורונה. לפי מה שאנחנו מבינים מחיסונים דומים, אנו מאמינים שהסיכונים במתן החיסון יהיו כנראה נמוכים. לכן, עד שיהיה מידע נוסף, על כל אמא לדון בבחירה המתאימה ביותר למצבה עם המטפלים בה. חשוב להשוות את הסיכון אל מול התועלת בקבלת החיסון אל מול הסכנה של אותה אם לחלות בקורונה, והצפי לגבי יכולת ההתמודדות שלה עם המחלה.

  • Similar to other medications, pregnant and/or breastfeeding women have not been included in studies to determine how well COVID vaccines work or how safe they are. Based on what we understand from similar vaccines, we believe the risks that come with vaccination will probably be low. Therefore, while we wait for more information, each mother and provider should discuss what choice fits their situation best. The risk and benefit of the vaccine should be compared to each mother’s individual risk for getting COVID-19 as well as how well she is expected to tolerate the disease.

6. האקדמיה לרפואת ההנקה – ABM, ABM Statement: Considerations for COVID-19 Vaccination in Lactation

  • ישנן הרבה אמהות מניקות הנמנות על קבוצות הנמצאות בסדר עדיפות גבוה למתן החיסון, כגון עובדות מערכת הבריאות. האקדמיה לרפואה ההנקה אינה ממליצה על הפסקת ההנקה עבור מי שאמורה להתחסן כנגד קורונה. רצוי שמניקות ישוחחו על יתרונות וחסרונות החיסון עם הרופא/ה המטפל/ת בהן, בהקשר של סכנת ההדבקה והתפתחות של תחלואה.

  • על המטפלים לנסות ולקיים דיון משותף על יתרונות החיסון במניעת קורונה וסיבוכיה, על הסיכון לאמא ולתינוק/פעוט בהפסקת ההנקה, ועל הסבירות הביולוגית של סיכוני החיסון ושל היתרונות לתינוק/פעוט היונק.

  • אין זה סביר שבתקופת ההנקה, שומן שמקורו מהחיסון, ייכנס למערכת הדם ויגיע לרקמת השד. במידה וזה יקרה, זה אפילו פחות סביר שהננו-חלקיק או ה-mRNA יעבור לחלב האם. במקרה הלא סביר שה-mRNA יעבור לחלב האם, יש לצפות שהוא יתעכל על ידי התינוק, ושלא תהיה לו כל השפעה ביולוגית.

  • Many lactating individuals fall into categories prioritized for vaccination, such as front-line health care workers. The Academy of Breastfeeding Medicine does not recommend cessation of breastfeeding for individuals who are vaccinated against COVID-19. Individuals who are lactating should discuss the risks and benefits of vaccination with their health care provider, within the context of their risk of contracting COVID-19 and of developing severe disease. Health care providers should use shared decision making in discussing the benefits of the vaccine for preventing COVID-19 and its complications, the risks to mother and child of cessation of breastfeeding, and the biological plausibility of vaccine risks and benefits to the breastfed child.

  • During lactation, it is unlikely that the vaccine lipid would enter the blood stream and reach breast tissue. If it does, it is even less likely that either the intact nanoparticle or mRNA transfer into milk. In the unlikely event that mRNA is present in milk, it would be expected to be digested by the child and would be unlikely to have any biological effects.



על החתום

שגית לב, יו"ר ליגת לה לצ'ה ישראל | ד"ר ג'ינה ויסמן, יו"ר האיגוד הישראלי למקצועות ההנקה

90 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page