top of page

הנקת תאומים – איך עושות את זה?

גידול תאומים מאתגר בלי קשר להנקה. המידע הכי חשוב בהקשר של הנקה – שזה א-פ-ש-ר-י! הנקת תאומים היא אפשרית וטבעית בדיוק כפי שהנקה של תינוק אחד היא אפשרית וטבעית.

תאומים

הגוף יודע לספק חלב לשניים ואף יותר. תפוקת החלב עובדת על פי מנגנון של היצע וביקוש. ככל שיותר חלב ייצא מהגוף (בהנקה או בשאיבה) כך הגוף מקבל איתות שיש דרישה לייצר חלב, ובהתאם לביקוש הוא מייצר עוד ועוד חלב. ההנקה בחודשים הראשונים היא אינטנסיבית הן בהנקת תינוק אחד והן בהנקת תאומים. תינוק חדש יונק בממוצע 12-8 פעמים ביממה. זאת אומרת, שאמא לתינוק אחד מֵיניקה הרבה שעות ביום, ואמא לתאומים עוד יותר.


הנקת תאומים קצת יותר מאתגרת ועל כן ריכזנו עבורך טיפים שיכולים לעזור ולהקל עלייך מאוד:

תמיכה

  • תמיכה לגוף שלך – חשוב ביותר לדאוג לתמיכה לגוף שלך, כדי שיהיה לך נוח להניק שעות מרובות. תמיכה לגב, לידיים, לרגליים, איפה שאת צריכה. כשלא נוח לך, את נוטה לזוז בלי לשים לב, וזה עלול להפריע להצמדה טובה של התינוק לשד. ניתן להשתמש בכרית הנקה טובה לתאומים, וכך אפילו יש יד פנויה לאכול תוך כדי או לעשות כל דבר אחר שתרצי. אם יש לך כורסת ישיבה נוחה תוכלי לנצל אותה להנקות נוחות. אם אין, ניתן גם לבנות לעצמך "קן" להנקה על הספה בעזרת כריות. יש אמהות אשר תעדפנה מגבות ושמיכות כי הן שוקעות פחות מכריות ועשויות לתמוך בהן באופן שונה.

  • עזרה בבית – עזרה בכל שאר המטלות הביתיות משמעותית לכל אמא לאחר לידה, אבל לאמא לתאומים היא חיונית. כל אחד יכול לשטוף כלים, לקפל כביסה, להכין ארוחות, לעזור עם הילדים הגדולים (אם יש), אבל רק את יכולה להניק את התינוקות שלך. אפשר לגייס את המשפחה לעזרה או לשכור עזרה בתשלום. תחשבי מה הכי יועיל לך, ותזכרי שזוהי תקופה זמנית ולא לנצח תזדקקי לעזרה. את עשויה להיות רעבה וצמאה לעיתים קרובות, על כן כדאי לדאוג כי יהיו לך ארוחות מזינות בהישג יד, בכל שעות היום.

  • תמיכה אישית – החודשים הראשונים קשים ומטלטלים, ותמיכה נפשית היא מצרך חיוני. כדאי למצוא את האנשים שיודעים להקשיב ולהכיל, ושנותנים מקום לשתף ולפרוק. תמיכה כזו אפשר לקבל ממקורות שונים, למשל בן הזוג, משפחה, חברות טובות, אנשי מקצוע, וכמובן מפגשי ליגת לה לצ'ה. מקור תמיכה חשוב נוסף אפשר למצוא בחברת אימהות אשר היו במצבך והֵיניקו או עדיין מֵיניקות תאומים. אימהות אשר מכירות את ההתמודדות הזאת מקרוב יוכלו לסייע לך בהתאם. יש קבוצת פייסבוק של אימהות שמיניקות תאומים שניתן להסתייע בה ויש גם קבוצת מיניקות בדף הפייסבוק של ליגת לה לצ'ה. תקבלי עידוד, ותגלי שאחרי תקופת הסתגלות הכל יהפוך להיות הרבה יותר קל ובהיר. כעת תזכירי לעצמך שכל יום שעובר הינו הצלחה והישג!!

הנקה בו זמנית (או, "אז איך עושות את זה???")

טיפים כלליים

תאומים יונקים בתנוחה אינסטקטיבית לייד בק, הנקה בימים הראשונים אחרי ךידה
הנקת תאומים - אנה יעקובי
  • קודם כל חשוב להבהיר שאין חובה להניק את שני התינוקות בו זמנית. אפשר להניק כל אחד בנפרד, אך הנקה בו זמנית יכולה לסייע מאוד בהנקת תאומים. ברור שהיא חוסכת זמן, שזהו משאב יקר ביותר לאמא לתאומים. בנוסף, אם אחד התינוקות מתקשה יותר בהנקה, הוא ייהנה מהחלב שיפיקו שני השדיים בתגובה ליניקה של התינוק שיונק יותר ביעילות. הנקה בו זמנית היא מיומנות נרכשת: עם הזמן תרגישי איך ההנקה הופכת להיות פחות מסורבלת וטכנית ויותר זורמת ונינוחה.

  • רוב האימהות מוצאות כי יותר נוח להן בתקופה הראשונה לבסס את ההנקה עם כל תינוק בנפרד ולאחר מכן לעבור להנקה בו זמנית, לחלק מההנקות או לרובן.

  • אפשר להעיר את התינוק השני ברגע שהראשון מבקש לינוק.

  • מומלץ להחליף צדדים בין התאומים. זה מאמן בצורה יעילה יותר את שרירי הפה והעיניים של התינוקות. וכן, אצל רוב האימהות שד אחד מייצר יותר חלב מהשני, וכך לכל תינוק תהיה גישה לצד השופע יותר. בנוסף לעיתים יש הבדלים בין התאומים מבחינת יכולת העברת החלב ולכן החלפת צדדים תורמת גם בעניין הזה.

  • תזכרי שזה ניסוי ותהייה – תנסי ותמצאי מה הכי מתאים לך.


תנוחות להנקה בו זמנית

תאומים יונקים על כרית הנקה בתנוחת פוטבול
הנקת תאומים - אופיר שניר וויסמן
  • בשכיבה במיטה או בכורסה נוחה, כאשר את שוכבת על הגב עם ראש מעט מוגבה, כריות משני צידייך, התאומים שוכבים עליהן ואת תומכת בכל תינוק ביד אחת.

  • בישיבה, כאשר שני התינוקות בתנוחה צדדית, עם הרגליים שלהם מאחורייך. ("Double-Football")

  • בישיבה, כאשר תינוק אחד בתנוחת בטן לבטן, והשני בתנוחה צדדית, עם הרגליים שלו מאחורייך.("Football and Cradle")

  • בישיבה, כאשר שניהם שוכבים בצורה אופקית והרגליים שלהם מצטלבות על בטנך. את תומכת בראש כל אחד במרפק שלך, והיד שלך תומכת בטוסיק של כל אחד. היד שלך תיצור זווית חדה במרפק. ("Front Cross")

  • חצי-בישיבה חצי-בשכיבה, כאשר שניהם שוכבים עליך והרגליים שלהם נפגשות ברגלייך או מתחת לבטנך. גם פה את תומכך בראש כל תינוק במרפק שלך, והיד שלך תומכת בטוסיק של כל אחד מהם. בתנוחת הזאת המרפק תהיה ישרה יותר. ("Upright Latch")

  • אפשר כמובן להיות יצירתית, ולנסות כל תנוחה אחרת שנוחה לך ולתינוקות שלך.

  • את כל התנוחות שציינו ניתן לראות באיור שמופיע באתר: Twin Preganancy and beyond. בפסקה עם הכותרת Get comfortable.

מה עוד כדאי לדעת?

תאומים פגים יונקים בימים שאחרי השחרור מהפגיה על כריות בתנוחת פטבול
הנקת תאומים - אפרת פלדמן
  • קפיצות גדילה – מושג ששווה להכיר. "קפיצת גדילה" היא תקופה של יניקה מוגברת אצל התינוק, שמטרתה לאותת לגופך לייצר יותר חלב, כדי להתאים את כמות החלב לצרכיו הגדלים של היונק. בימים שבהם התינוקות יונקים יותר יעזור לך לזכור שככל שהביקוש גדל כך גדלה כמות החלב. קפיצות הגדילה הן מצב טבעי, זמני וחולף. קפיצת גדילה אצל תאומים עשויה להיות קצת יותר ארוכה בכמה ימים בהשוואה לתינוק יחיד, וזה נורמלי. ישנן אימהות אשר אינן מרגישות בקפיצות הגדילה, וגם זה בסדר, כל עוד התינוק יונק לפי צרכיו, וכל הסימנים המצביעים על הנקה תקינה קיימים (יציאות במספר ובכמות מתאימים לגיל, עלייה במשקל לפי המדדים).

  • תיעוד ורישום זמני הנקה – ניתן בקלות להתבלבל כאשר את מיניקה ומחליפה שני תינוקות המון פעמים ביום. את יודעת שכל אחד צריך למלא הרבה חיתולים ולאכול הרבה פעמים, אבל לא ממש זוכרת מי מהם אוכל מספיק ומי לא. ישנן אימהות שעושות סדר על ידי רישום קצר אחרי כל הנקה או החלפה, זה נותן להן ביטחון שכל תינוק אכן אוכל מספיק. לאימהות אחרות הרישום סתם מוסיף מטלה מלחיצה בזמן שהיא לא מרגישה פנויה למטלות נוספות. תעשי מה שטוב לך ומה שעוזר לך ליהנות מההנקה.

  • ציוד טכני (רשות)

    • כרית הנקה טובה להנקת תאומים. כרית כזו יכולה לאפשר הנקה בו זמנית נוחה כפי שציינו קודם לכן.

    • מנשא לתאומים או שני מנשאים שאפשר ללבוש יחד יכולים מאוד לעזור ביום-יום כך שידייך פנויות לעשות דברים בעוד התינוקות רגועים וקרובים אליך.

    • משאבה יכולה לסייע במקרים מסוימים, למשל כאשר תינוקות פגים טרם התחילו לינוק ואת שואבת להם חלב. אם תשאלי משאבה מיד שרה, תיידעי אותם שיש לך תאומים ותבקשי את המשאבות הטובות יותר, ששמורות לאימהות לתאומים, לפגים, וכדומה.

לעיתים לידת תאומים הנה גם לידת פגים. במקרה כזה, מומלץ מאוד לקרוא חומר הקשור להנקת פגים אשר הוא כשלעצמו עולם ומלואו. אפשר למצוא ברשת ספרים ומידע רב בתחום. גם לליגת לה לצ'ה יש ספר בנושא אשר נקרא "הנקת פגים". ניתן לרכוש את הספר בחנות של ליגת לה לצ'ה ישראל.


ולסיום המלצה חמה – דאגי לצלם את החוויה. ילדיך גדלים כל כך מהר, יום יבוא ובקושי תאמיני שעשית את זה, והתמונות יזכירו לך :-).


להאזנה למאמר המוקלט לחצו כאן










732 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page