יעוץ שינה והנקה

baby breastfeed

קרדיט: רעות בלזר

ראשית חשוב להבהיר: לליגת לה לצ'ה אין עמדה רשמית לגבי יעוץ שינה. מכיוון שהתופעה קיימת חשוב לנו להבהיר כמה דברים לגביה, כדי שכמו בכל שירות אחר שקיים, תוכלו לעשות בה שימוש מושכל, אם תבחרו להשתמש.

אנחנו מאמינות במענה לצרכי התינוק, תמיד. ואנחנו מאמינות שהנקה זו דרך מצוינת ועיקרית לענות לצרכי התינוק. עם זאת, זו לא הדרך היחידה. יש עוד דרכים ועוד אסטרטגיות למלא את צרכי התינוק. תמיד נמליץ להתחיל בהנקה. אם עובדת – יופי. אם לא עובדת, לחפש דרך אחרת, בהחלט. גם חיבוק, ידיים, מנשא, נדנוד, שיר, הליכה, יכולים לענות מצוין על הצרכים של התינוק.

  • בניגוד למה שלפעמים אומרים, תינוקות לא צריכים לישון רצוף. זה לא חשוב לגדילה שלהם, גם לא להתפתחות המוטורית והשכלית. אנחנו לא אומרות למנוע שינה מתינוק באופן יזום, כן? אבל לצערנו ולשמחתנו תינוקות גדלים מצוין גם כשהם מתעוררים כל 45 דקות בלילה. אותנו זה מאוד מאוד מאוד מעייף. הם ממש ממש בסדר עם זה.
  • אנחנו ממליצות בחום רב לא להוריד הנקות באופן יזום בלילות לפני גיל שנה ולפני שהתינוק אוכל מוצקים ממש טוב. וגם אז לא חייבות להוריד הנקות בלילה. אפשר ורצוי להניק בלילה כל עוד הפעוט רוצה בכך. להנקות לילה תפקיד חשוב בשמירה על אספקת החלב.
    לתינוקות ופעוטות יש צורך בהנקה בלילה. וכמו שאנחנו אומרות תמיד הנקה זה לא רק אוכל – זו קרבה, נחמה, הרגעה, שיכוך כאבים, עזרה בעיבוד רגשי, תמיכה במערכת החיסונית ועוד.
  • אז מה בכל זאת אפשר לעשות?! אני לא יכולה להמשיך ככה!
    כולנו שואפות לישון יותר. קשה להתנהל בעייפות כזו. וזה בסדר לרצות שיהיה אחרת, ולנסות שיהיה אחרת.
    יש אסטרטגיות שעובדות, לפעמים. לפעמים ניתן להאריך את פרק השינה של התינוקות.
    טיפים כאלה אפשר למצוא בספרים המומלצים "לישון בלי לבכות", "הורים גם בלילה" ו- Sweet Sleep של ליגת לה לצ'ה. גם יועצות שינה בחלקן יוכלו לתת טיפים שימושיים שכאלה. אפשר להיעזר בהן, רק בזהירות:
    אנחנו בעד עצות לשיפור שינה שלא כוללות הפחתת הנקה. ויש כאלה. ואז התינוק באופן טבעי מתחיל להתעורר פחות. תינוק בריא שמתעורר לכך צריך לינוק בלילה.
    כל טיפ שננסה ליישם – תמיד בצורה אוהבת ונענית לצרכי התינוק.
    אם העצה שקיבלת מנוגדת לתחושת הבטן שלך ולא נוח לך איתה – כנראה שהיא לא מתאימה לכם!
  • פתחו ציפיות מציאותיות: תינוקות וילדים בריאים ברובם מתעוררים בלילה, גם הרבה אחרי גיל שנה. נסו לעזור לעצמכן ע"י ללכת לישון מוקדם חלק מהשבוע, ע"י שינה במהלך היום. שינה במרחק נגיעה מהתינוק מרעננת יותר משינה כשהתינוק רחוק.
    השיפור בין 7 התעוררויות בלילה ל3 הוא משמעותי. חשוב לתינוק להתעורר בלילה. זה חלק מהמנגנון ששומר עליהם מפני מוות בעריסה.
  • יועצות שינה אומרות לפעמים שהחל מגיל 5 חודשים אפשר ללמד תינוק הירדמות עצמאית. אנחנו לא תומכות בדיעה הזו ולא מכירות את המספר הזה. הלילה הוא זמן מפחיד. שינה היא פרידה שגם לילדים גדולים יותר לא נוח איתה. מנסיוננו ילדים ופעוטות זקוקים למגע אנושי מתמשך לאורך כל שעות היממה. כמה זמן התינוק יכול ורוצה להיות בלי דמות מטפלת נוכחת בשעות היום? בלי להרגיש דמות אדם אוהבת מחזיקה בו? = אותו הדבר בלילה.
    תינוקות הם לא עצמאיים בשום דבר. מלבד לנשום ולעשות קקי, הם זקוקים לעזרתנו בהכל: לא יודעים להשיג לעצמם אוכל, לא לחמם את עצמם, לא לזוז, לא להיזהר מסכנה. בעיננו עצמאות היא לא ערך נשאף בגילאים האלה ותלות היא מצב בסיסי ובריא ביחסים בין האמא לתינוק. כן, יש תינוקות שיודעים באופן טבעי להירדם לבד. הם נדירים.
  • אם התינוק נרדם בהנקה זה לא בגלל ש"הרגלנו אותו". זה בגלל שזה המנגנון הטבעי שלנו. הנקה היא מרגיעה, בחלב אם יש חומרים מרגיעים ומרדימים, וכך גם פעולת המציצה. זה מצוין להירדם על הציצי!
  • כולם ישנים בסוף. כל התינוקות העירניים שנרדמים רק בהנקה, כל מי שהתעורר כל שעה בלילה, כל מי שישן רק במנשא/בידיים/על הבטן/בנדנוד, כווווולם גדלים להיות ילדים שצריך לגרד מהמיטה בבוקר בקושי רב בגיל ביה"ס היסודי. כל אחד ואחת מהם.

בברכת אלף שעות שינה מתוקות וקימה רעננה
מדריכות ליגת לה לצ'ה ישראל