סתימות חוזרות בשד

לסתימות בשד יכולים להיות גורמים רבים.

באופן כללי אפשר לחלק אותם לשניים: גורמים שקשורים בהנקה, וגורמים שאינם קשורים בהנקה.

בין הגורמים הקשורים בהנקה, הגורם העיקרי הוא התפיסה: התינוק אינו תופס את השד היטב, ולכן אין ניקוז טוב ונוצרות סתימות בצינוריות החלב. הפיתרון: לשפר את התפיסה וההיצמדות.

גורם נוסף הוא צינורית חסומה, המופיעה כנקודה לבנה של חלב שהתייבש בפיטמה. הפתרון: יש לשחרר אותה.

בין הגורמים שאינם קשורים בהנקה, הגורמים העיקריים הם: עייפות, לחץ מכאני על השד, ותזונה.

    • עייפות: אמהות רבות עמוסות מאוד בטיפול בתינוק הקטן וגם בילדים גדולים יותר, נוסף על בית, עבודה וכו', ואינן מצליחות להתאושש מהלידה. במקרה זה, הסתימות החוזרות מאותתות לאם שגופה זקוק לתמיכה. הפתרון: להקטין ציפיות, לגייס עזרה, לנוח, לנצל כל תנומה של התינוק כדי לנוח ולישון.
    • לחץ מכאני על השד: חזיה לוחצת, חזיה עם ברזלים, תיק כבד שחוסם את זרימת הדם באותו מקום כל פעם, מנשא עם אבזם לוחץ או שמועך את השד במקום מסויים, וכדומה. הפתרון: לסלק את ההפרעה.
    • תזונה: ככל הנראה, סוגים מסויימים של שומנים במזון, או חוסר איזון מסויים בין השומנים בתזונת האם המיניקה, גורמים אצל אמהות רבות לסתימות חוזרות ונשנות בשד.

חשוב לטפל בסתימות גם כדי למנוע הידרדרות למצב של דלקת.

פתרונות אלה עזרו לאמהות רבות:

  • להמשיך להניק ולא לפתוח פערים גדולים בין הנקה להנקה.
  • נטילת לציטין. ככל הנראה מפחית את ה'דביקות' שבחלב כי הוא מגביר את חומצות השומן הרב-בלתי-רווי ולכן הוא עוזר.
  • שיפור התפיסה וההיצמדות.
  • שינוי תנוחות בזמן ההנקה: כל פעם להניק כשהסנטר של התינוק בכיוון אחר, גם בתנוחות "הפוכות", כדי לשפר את הניקוז מצינוריות החלב.
  • מנוחה מרובה.
  • אם יש גם גודש – אפשר להשתמש גם בקרח ובכרוב (ובחימום ובעיסוי מייד לפני ההנקה ובזמן ההנקה).
  • עיסוי וחימום של האיזורים הקשים בשד תוך כדי "דמיון מודרך" של זרימה חופשית לכיוון הפיטמה.
  • לשתות מיץ תפוזים (ויטמין C )
  • ללכת בלי חזייה.
  • שתייה לרוויה.
  • בדיקת דם: לפעמים מחסור בברזל גורם לסתימות. בבדיקת הדם יש לבדוק: המוגלובין, ברזל (IRON), פריטין, טרנספרין. כולם מדדים שקשורים בברזל (אין להסתפק רק בנתוני ההמוגלובין, הם לא יתנו מידע מהימן לגבי מאגרי הברזל).
  • סוגים שונים של ויטמין B, ויטמין C, טימין (קורנית), שמן נר הלילה, וגם תזונה דלת שומן רווי.
  • יש אמהות הרגישות למשהו בשומנים של שקדים, אגוזים וזרעים שונים (כגון קשיו, ברזיל, לוז, פקאן, שומשום, טחינה ועוד), ללא ידיעתן. אצל אמהות אלו, הגוף מגיב בסתימות בהנקה, וכשהן מורידות את המזונות האלה, או מפחיתות את הכמויות מאוד, הסתימות נעלמות.
  • להוריד שמנים צמחיים שעשירים באומגה 6 (שמן סויה, קנולה וכדומה) ולעבור לתזונה עשירה באומגה 3 (למשל כמוסות שמן דגים).
  • במקביל לצד התזונתי, ניתן להמשיך ליטול איבופרופן גם כמה ימים אחרי שחרור הסתימה כדי לייצב את הפרופיל האנטי דלקתי (התרופה משמשת כמשכך כאבים, וכנוגד דלקת שאינו סטרואידי).