מדריך להתחלת מזון מוצק

ג'וליה נהנית מאכילת אבוקדו

צילום: מליסה בר-אילן

ברכות! הגעת לשלב המרגש של התחלת מזון מוצק. שלב מרגש, קצת מפחיד, ומבלבל לכל הדעות. הנחיות טיפת חלב בדבר התחלת מוצקים השתנו בערך כל שנתיים בשנים האחרונות, ובוודאי שמעת לא מעט מידע סותר. אז מה עושים? איך מתחילים? מתי? איך? מה מותר לאכול? לתת מים? ואיך ממשיכים את ההנקה תוך כדי מתן מזון מוצק? היכונו לפגוש את הפולניה הפנימית שבכן, זו שדואגת שהילד רזה מדי ולא אוכל 🙂

באיזה גיל להתחיל מוצקים?

הנחיות משרד הבריאות מציינות שמומלץ להתחיל להכיר לתינוק מוצקים בסביבות גיל 6 חודשים, וזאת בהתאם לסימני המוכנות שעולים מהתינוק.

בשנת 2009 הקדימו את ההנחיות הכלליות לציבור לגיל ארבעה חודשים, אך לאחר מכן שוב שינו והחזירו לגיל המקובל בעולם – שישה חודשים.

 איך אני יודעת שהתינוק שלי מוכן? 

  • התינוק מגלה עניין במזון שסביבו, עד כדי נסיונות חטיפה של מזון מצלחתם של אחרים.
  • כשניתן לו מזון הוא לא דוחה אותו עם הלשון אלא מגלגל אותו בפה, מוצץ ואולי אף בולע.
  • התינוק מסוגל לשבת, עם או בלי תמיכה.
  • לאחר מתן הטעימות ניכר שמערכת העיכול שלו מתמודדת עם המזון היטב והוא לא סובל מגזים או מעצירות.

 מזונות שיש להימנע מהם: 

  • דבש עד גיל שנה (עקב הסכנה מרעלן הבוטוליזם).
  • חלב ניגר עד גיל שנה.
  • מוצרי חלב (גבינות, יוגורט וכו’) עד גיל 9 חודשים.
  • אגוזים שלמים/בפיסות קטנות (סכנת חנק). מותר ממרחי אגוזים/שקדים/בוטנים.

מזונות שיש להציג בזהירות

  • מזונות עגולים כגון ענבים, עגבניות שרי, נקניקיות וכו’ יש לחתוך לאורך כדי למנוע סכנת חנק או היתקעות בקנה הנשימה.
  • מזונות קשים ללעיסה, כגון גזר חי.
  • מזונות שיש אליהם אלרגיה ידועה במשפחה.
  • מזונות מעובדים מאוד.

מאכלים ראשונים

מלבד מספר מזונות אסורים אפשר לתת לתינוק לטעום הכל, כל עוד המזון במרקם רך שניתן למצוץ או ללעוס גם ללא שיניים. אפשר בהחלט לתת מזון מתובל “של גדולים”, והכי כיף לאכול מהצלחת של אמא. תינוקות הם בני אדם קטנים – יצורים חברתיים, וכמונו אוהבים לאכול בחברה ומתגרים ממה שאחרים אוכלים.

כלל הזהב אומר שעלינו לחשוף את התינוקות למזון מגוון, טרי, טעים ומזין, בזמנים מתאימים, ואחריותם של התינוקות להחליט כמה ומתי יאכלו.

כמו כן המלצה כללית היא לתת את המזון בצורתו הקרובה ביותר לטבע, כלומר כמה שפחות מעובד.

להאכיל בכפית או לתת לתינוק לאכול לבד?

לפעמים זו שאלה של זמן או סבלנות מצד המאכיל. אם ניתן לפנות לכך את הזמן, הסבלנות והנכונות להשלים עם הלכלוך, כדאי לתת לתינוק לאכול בידיים בעצמו.

כשהתינוק אוכל בידיים בעצמו קל לו לקבוע מתי הוא שבע ולהפסיק לאכול. הוא חווה עצמאות הולכת וגדלה ויכול לבחור מה לאכול מתוך שלל מזונות שמוצגים לו.

אכילה עצמאית מפתחת הרגלי אכילה בריאים לעתיד. כפי שבהנקה איפשרנו לתינוק לשלוט על וויסות הרעב והשובע שלו, כך גם במזון מוצק, אנו רוצים לאפשר לתינוק לשמור על המנגנון הטבעי של תאבונו.

הבאת האוכל לפה היא תירגול מצוין לתיאום יד-עין ומוטוריקה עדינה. התינוק מתאמן על הבאת היד לפה כבר בגיל חודשים ספורים לקראת אותו הרגע בו יצטרך לקרב אוכל לפיו.

בגילאים מעט יותר מתקדמים יוכל לאחוז את הכפית בעצמו ולאכול כמו גדול. איזה אושר!

ואם בכל זאת בחרת להאכיל בכפית, כדאי לשמור על מקסימום עצמאות של התינוק:  להביא את הכפית קרוב לפיו ולחכות שיפתח פה ויראה סימן שרוצה להכניס את הכפית. לא לנסות להכניס אוכל בכוח לפי התינוק או לשדל אותו ל”עוד כפית אחת”. לנסות להיות ערה לסימני השובע שהתינוק מפגין. לתת לו לאחוז בכפית ולכוון אותה אם הוא חפץ בכך. יש אמהות שנותנות לתינוק כפית כדי שינסה לאכול לבד, ובמקביל מאכילות אותו בכפית נוספת, כדי לוודא שמשהו נכנס 🙂

חייבים טחון? מה המרקם המומלץ?

לא רק שלא חייבים טחון, מומלץ לתת לתינוק להתמודד עם שלל מרקמים.

אפשר להגיש פירות או ירקות מאודים שלמים, מעוכים במזלג באופן גס, חתוכים למקלות עבים שהתינוק יכול להחזיק ביד.

לנסות סוגים שונים של אוכל אצבעות: קציצות, חתיכות בשר, פסטה, לביבות, לחם – כל דבר שתינוק יכול לאחוז בידו בנוחות.

ובעיקר לא לפחד להתנסות, כמובן תוך השגחה קרובה על התינוק.

איך להמשיך להתנהל עם ההנקה? איך אני יודעת שהתינוק החליף הנקה בארוחת מוצקים? 

שאלת מליון הדולר 🙂

ההמלצה היא ללכת עם הקצב של התינוק, ולהמשיך להציע הנקה לפני או אחרי כל ארוחת מוצקים. ישנם תינוקות שלא יסכימו למוצקים לפני שינקו, ואחרים שההנקה תספק אותם ככה שלא ירצו לטעום עוד משהו נוסף, ויהיה צורך להמתין שעה שעתיים אחרי ההנקה כדי להציע מוצקים.

בהתחלה התינוק יאכל רק כמה ביסים בודדים, ואפילו לא תהיי בטוחה שמשהו נכנס לפה, אולי הוא רק לכלך את השולחן באופן יצירתי במיוחד. לאט לאט הכמויות ילכו ויגדלו, ואת תמשיכי ותציעי הנקה אחרי כל ארוחה.

יום אחד, לאחר שהתינוק אכל כמות מכובדת במיוחד, הוא יסרב להנקה אחרי האוכל! ואת תהיי מופתעת מאוד.

יום למחרת הוא ינק כמעט כל היום ובקושי יאכל כמה נגיסות.

וכך התינוק יתקדם צעד קדימה, צעד אחורה, ואת תמשיכי להניק, עד שבנקודה מסוימת תביני שכבר תקופה מסוימת הוא מסרב להנקה אחרי ארוחת מוצקים, ואז תדעי שכנראה החליף הנקה בארוחה.

וכך יתנהל לו תהליך איטי, שיכול לקחת חודשים רבים, של מעבר הדרגתי מאוד לתזונה שמבוססת בעיקרה על מוצקים ומקבלת השלמה תזונתית וחיסונית מההנקה.

תני לתינוק לקבוע את הקצב – את כבר תראי שכמות ההנקות יורדת.

וכן, זה גם שמח וגם קצת עצוב, כמו כל תהליך עצמאות של ילדינו.

מתי לתת מים? 

כשהתינוק כבר יושב איתנו לשולחן האוכל, אפשר להציע לו מעט מים בכוס, כמו לכולם. רוב התינוקות ישתו לפי הצמא. כאשר המזון המוצק מכיל כמות גדולה של נוזלים (מרק, פירות וכדומה) והתינוק יונק לפי צרכיו, לא תמיד יהיה לו צורך במים.

גם לאחר מתן המים מומלץ להציע הנקה בתום הארוחה.

התינוק שלי לא מתלהב ממוצקים! מה עושים? 

יש תינוקות שעד גיל שנה מקבלים את כל צרכיהם התזונתיים מחלב האם.  זה מאוד אישי.

לכל תינוק יש קצב משלו. יש כאלה שבגיל 6 חודשים כבר רוצים ארוחה שלמה ויש אחרים שלוקח להם יותר זמן. זה תקין וזה תקין.

חשוב להמשיך לחשוף את התינוק למזונות מגוונים בזמנים מתאימים, ולנסות שלא להילחץ.

הרצון לאכול מוצקים הוא טבעי ומולד והינו שלב התפתחותי כמו כל שלב אחר: התהפכות, זחילה, הליכה ודיבור.

לא ניתן לעצור אותו וגם לא להאיץ אותו, רק לכבד את הקצב של התינוק ולאפשר לו סביבה בטוחה להתנסות בה.

יום יבוא והוא יאכל כמו גדול, ובהפסקת עשר לא תצטרכי להגיע לביה”ס כדי להניק אותו…

מתי בכל זאת אולי יש בעיה?

אנמיה בתינוקות עלולה לגרום לחוסר תיאבון. אם עברתם את גיל שנה, ועדיין התינוק לא מעוניין במוצקים כלל, ניתן לבדוק זאת.

לפעמים יש קושי פיזיולוגי שמשפיע על אכילת מוצקים. אבל לרוב זה עניין של זמן.

אוכל ביתי או “אוכל של תינוקות”?

ברוב המקרים, אוכל שמוגדר כאוכל המיועד לתינוקות יהיה או פחות בריא מאוכל של גדולים, או יותר יקר, או שניהם ביחד. מפתיע? תופתעו לגלות שברוב סוגי הגרבר יש תוספת סוכר, כמובן שעוגיות בייבי למיניהן מבוססות על קמח לבן וסוכר, ושקיות חטיפים מכילות כמות נתרן הרבה למעלה מהכמות היומית המומלצת. דברים נפוצים בקטגוריה הזו: מעדני חלב, דגני בוקר, חטיפי בוטנים וחטיפים אחרים. לפני שאתן נותנות מאלה, רצוי לקרוא את רשימת הרכיבים שעל התווית.

חשוב במיוחד לא להתחיל עם מזונות ממותקים, מלוחים במיוחד או מעובדים לפני שתזונת המוצקים מבוססת. מעבר לעובדה שהם פחות בריאים, ברגע שהתינוק מתרגל לטעמים אלו, הסיכון גדול יותר שיתחיל לסרב לאוכל ביתי, ויהפך לבררן מאוד.

לפעמים יש לחץ של אנשים אחרים תחת הכותרת “רק שיאכל משהו”. אמנם אולי כרגע הוא יאכל משהו, אבל לטווח ארוך זה צפוי לגרום נזקים.

בהצלחה בשלב החדש!

 

נכתב בידי: סיון בן-אור, מדריכת ללל, מרץ 2014.