top of page

שאיבות ובקבוקים - תשובות קצרות לשאלות נפוצות


חלב שנשאב, ישר נכנס למקפיא, או מחכים קצת (בגלל שהוא יוצא מהגוף חם)?

אפשר להקפיא ישר.


שאבתי חלב ושמתי במקרר. האם עדיין אפשר להעביר למקפיא?

מומלץ להקפיא את החלב במהלך היממה שלאחר השאיבה, כך נשמרת יותר טוב ערכי החלב. ההקפאה שומרת על מצב החלב במצב שהיה בשעת ההקפאה, וקצת מורידה מערכיו התזונתיים. אחרי ההפשרה, עדיף להשתמש בחלב תוך 24 שעות.

אתמול שאבתי חלב ושמתי במקרר. ועכשיו אני שוב שואבת חלב כי בערב אני יוצאת. אני יכולה לאחד את מה ששאבתי אתמול עם מה ששאבתי היום?

אם הבקבוק מיועד להזנה מיידית אז ניתן לערבב חלב בטמפרטורות שונות.

אם החלב מיועד לאחסון במקרר או במקפיא, ש לקרר את החלב טרם הערבוב.

יש לחלב האם שהופשר טעם מוזר. האם אפשר לתת לתינוק?

לפעמים, חלב אם שעבר קירור או הקפאה משנה צורה או ריח. ערבוב קל יכול להמעיט את הריח. בכל מקרה אפשר לתת לתינוק. ריח של סבון מסמן על רמה גבוהה של האנזים ליפאז בחלב. זאת תופעה מוכרת אצל אמהות. אפשר להציע לתינוק אבל אם הוא מסרב, אפשר לחמם את החלב עד כמעט רתיחה אבל לא להרתיח, לקרר ולהקפיא, מה שמבטל את הפעולה של האנזים. גם אם יש ריח לא נעים, אפשר להציע לתינוק. חלב חמוץ מריח כמו חלב פרה חמוץ עם ריח דוחה מאוד. כדי לדעת איך מריח חלב שבאמת חמוץ, אפשר להשאיר כמות קטנה על השיש לכמה ימים עד שיחמיץ.

מה לעשות כשיש חלב אם קפוא במקפיא ויש הפסקת חשמל יזומה?

למקרה של הפסקת חשמל יזומה, כדאי לשמור שהמקפיא יהיה מלא כל הזמן, ולהוסיף לו בקבוקים עם מים לפי הצורך (המים קופאים וישמשו כקרח לקירור). בשעת הפסקת החשמל, אין לפתוח את המקפיא. אם החלב מפשיר, אפשר להקפיא שוב כל עוד יש קצת קרח, כלומר כל עוד החלב לא הופשר לגמרי. אם יש חשש לגבי טריות החלב, אפשר להריח אותו.

התינוק לא סיים את החלב השאוב בארוחה, ונשאר חלב בבקבוק. האם ניתן לתת לו את החלב או שאני חייבת לזרוק אותו?

לאחר חימום החלב, ניתן לשמור אותו עד שעתיים בלבד, במקרר או בחדר ממוזג.

האם אפשר לנער בקבוק עם חלב אם שאוב? ניערתי חלב אם ששאבתי. אחר כך קראתי שזה אסור. האם גרמתי נזק לחלב?

ללא קשר לניעור החלב, התינוק שלך קיבל מתנה נפלאה של חלב אם שאוב. באופן תיאורטי יכולה להיות פגיעה חלקית במבני מולקולות בחלב. ללא קשר לניעור, התינוק קיבל הרבה גורמי הגנה. בספרות אין התייחסות לפגיעה בויטמינים או לגורמים אחרים בחלב, רק לחלבונים, שהם בעלי מבנה תלת מימדי יותר רגיש. בכל מקרה, מה שהיה היה, זה כבר לא משנה עכשיו. גם חלב אם שעבר ניעור שווה זהב.


האם זה בסדר שהחלב יוצא דליל / בצבע ירקרק / בצבע כתום?

כן, הכל תקין. מראה החלב משתנה לפי גיל התינוק, תזונת האם, כמות השומן בחלב ועוד. החלב תמיד מזין לתינוק. לרוב, בהנקה, בכלל לא מסתכלים על החלב והתינוק ממשיך לגדול כראוי. כמות השומן משתנה במהלך ההנקה ובמהלך היממה, אך אם התינוק יונק באופן חופשי הוא ימשיך עד שהוא יקבל את מה שהוא צריך.


האם כדאי להרגיל מההתחלה לבקבוק?

מתן בקבוק לתינוק עלול לפגוע בהנקה. אספקת החלב עלולה לרדת, והתינוק עלול להעדיף את הזרימה המהירה מהבקבוק, עד כדי שביתת הנקה. אם ברצונך להציע בקבוק, כדאי להמתין עד שההנקה תתבסס – בערך 6-5 שבועות אחרי הלידה. אם מסיבה כל שהיא התינוק מקבל בקבוק לפני זה, תנסי להגביל את מספר הבקבוקים למינימום האפשרי. אם את מדלגת על הנקה עקב מתן בקבוק, תהיי עם יד על הדופק לגבי הופעת מלאות או גודש, ותשאבי או תסחטי בהתאם.

אם את מעוניינת להמשיך ולהניק גם כאשר תחזרי לעבודה, שבועות ספורים לפני החזרה לעבודה מספיקים כדי להכיר לתינוק את הבקבוק. אמהות רבות בוחרות להשאיר את הרגלת התינוק לבקבוק למטפל/ת, כדי למנוע ככל האפשר העדפת בקבוק או שביתת הנקה. יש גם אפשרות לתת את החלב השאוב בכוס ולא בבקבוק, בכל גיל.

את מוזמנת לקרוא את המאמרים באתר שלנו בנושאים אלה.


איך לנקות את חלקי המשאבה והבקבוקים?




נערך ע"י אורית לונגמן ואפרת פלדמן, דצמבר 2021


מאמרים נוספים בנושא:



פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page